Потребителското доверие в САЩ се понижава през ноември до четиримесечно дъно на фона на двойния удар от устойчивите високи инфлационни нива и покачващите се лихвени проценти, съобщава Bloomberg.
Индексът на Conference Board се понижава до 100,2 пункта този месец от ревизираните 102,2 пункта през октомври. Медианната оценка на анкетирани от Bloomberg икономисти показва спад до 100 пункта.
Показателят относно потребителските очаквания – мярка, която отразява 6-месечната перспектива на потребителите – се понижава до 75,4 пункта. Измерителят на текущите условия се смъква до ниво от 137,4 пункта – най-ниското от април 2021 г.
„Комбинацията от инфлация и повишаване на лихвените проценти ще продължи да поставя предизвикателства пред доверието и икономическия растеж в началото на 2023 г.“, коментира Лин Франко, старши директор по икономическите показатели в Conference Board.
Ускорената инфлация принуди много американци с по-скромни доходи да прибегнат до кредитни карти и спестявания. Въпреки че досега потребителите доказват своята устойчивост, по-високите разходи по заеми оскъпяват финансирането на големи покупки.
Настроенията на потребителите в САЩ се понижават през ноември. Източник: Conference Board
Броят на желаещите да закупят жилище, моторни превозни средства и основни електроуреди намалява през месеца, показват данните на Conference Board.
Търговците на дребно от Target Corp. до Nordstrom Inc. предлагат големи отстъпки, за да разчистят натрупания инвентар, гледайки с надежда към предстоящите декемврийски празници. Но въпреки това купувачите остават дистанцирани, тъй като цените остават сравнително високи, а разходите за храни и други основни стоки не позволява на потребителите да заделят средства за други покупки.
Средният инфлационен темп, очакван за следващите 12 месеца, нараства през ноември до 4-месечен връх, което Франко приписва на цените на храните и бензина.
Въпреки че потребителите са оптимистични за текущите условия на пазара на труда, техните перспективи за бъдещите условия са помрачени. Делът на потребителите, които казват, че работните места в момента са „изобилни“, нараства до 45,8%. По-голям дял обаче очакват по-малко работни места през следващите шест месеца.