Измерител на потребителските нагласи в Австралия записа спад през ноември, след като покачващите се лихви и ускоряващата се инфлация помрачиха перспективите за семейните финанси и за икономиката, пише Ройтерс.
Индексът на потребителското доверие на института Westpac-Melbourne е намалял с 6,9% през ноември спрямо октомври, с което годишното понижение достига почти 26%. Равнището от 78 пункта на показателя означава, че песимистите значително надвишават оптимистите, а ниското ниво на индекса е близо до това, последно отчитано в началото на пандемията от коронавирус.
„За преди това ще трябва да се върнем към дълбоката рецесия от началото на 90-те години, за да намерим по-нисък резултат (от сегашния)“, каза главният икономист на Westpac Бил Евънс.
Австралийската централна банка повиши лихвите до деветгодишен връх от 2,85% в началото на ноември и Евънс отбелязва, че резултатите от проучването, проведено след лихвеното повишение, показват рязък спад.
Измерителят на Westpac за икономическите перспективи за следващите 12 месеца намалява със 7 на сто, докато този на перспективите за следващите пет години записва спад от 7,3%.
Измерителят на семейните финанси се свива с 3,4% на годишна база, а перспективите за финансите за следващите 12 месеца отчитат значително влошаване с понижение от 11,2%.
Отделно проучване показа във вторник, че нагласите сред бизнесите са в далеч по-добро състояние. Индексът на бизнес условията на National Australia Bank Ltd. (NAB) е намалял леко с 1 пункт до плюс 22 пункта през октомври, като все още се задържа значително над средното си дългосрочно равнище.
„Потребителите продължават да харчат въпреки предизвикателствата, произтичащи от инфлацията и лихвените процентни, и изглежда, че тази силна поредица е продължила и през октомври“, каза главният икономист на NAB Алън Остър. „Като цяло проучването предполага, че фирмите все повече са нащрек за възможността от период на бавен растеж въпреки текущо силното търсене“, допълва Остър.