Световната търговска организация (СТО) прогнозира забавяне на растежа на световната търговия през следващата година, тъй като резкият ръст на цените на енергията и храните и нарастващите лихвени проценти ограничават търсенето на внос.
Организацията предупреждава и за възможно свиване на търговията, ако войната в Украйна ескалира, предава Ройтерс.
Базираната в Женева организация очаква търговията със стоки да нарасне с 3,5% тази година. Това е с 0,5 пр.п. повече спрямо прогнозата от април (3%). За 2023 г. обаче СТО очаква ръст на търговията от само 1% в сравнение с 3,4%, колкото беше предишната прогноза.
СТО казва, че има голяма несигурност относно нейните прогнози. Тя дава диапазон на растеж на търговията от 2% до 4,9% за тази година и от -2,8% до 4,6% за 2023 г.
„Картината за 2023 г. е значително помрачена“, коментира генералният директор на СТО Нгози Оконджо-Ивеала на пресконференция. Тя допълва, че прогнозата за следващата година може да бъде ревизирана по-скоро надолу.
„Ако войната в Украйна ескалира, това ще има огромно въздействие“, каза още тя.
Метеорологичните явления, засягащи регионите, произвеждащи храни, или обстоятелствата, водещи до увреждане на инфраструктурата за износ на енергия, могат допълнително да засегнат растежа на търговията, заедно със слабостта в Китай, където огнищата на COVID-19 продължават да нарушават производството.
Оконджо-Ивеала коментира, че светът се нуждае от по-диверсифицирана и по-малко концентрирана база за производство на стоки и услуги, която трябва да стимулира растежа, да увеличи устойчивостта и да насърчи дългосрочната ценова стабилност чрез смекчаване излагането на екстремни метеорологични явления и местни смущения.
Тя също така предупреждава за „изкусителния отговор“ да се прибегне до търговски ограничения. „Това само ще задълбочи инфлационния натиск и ще намали стандарта на живот и вероятно ще ни направи повече уязвими на кризата, с която се борим“, допълва тя.
Прогнозата на СТО не обхваща услугите, но според Организацията пристигащите туристи вероятно ще намалеят след утрояването на броя им през първите седем месеца на 2022 г. По-ниските цени на корабоплаването може да са били приветствани преди като знак за подобрения във веригите на доставки, но това е вероятно по-скоро резултат от охлаждащото се търсене.