Военните учения в Тайванския пролив не предвещават нищо добро за световните вериги за доставки. Но вместо потенциалът за напрежение между Пекин и Тайпе да предизвика смущения, логистичната бъркотия, която се превърна в отличителен белег на икономиката от ерата на пандемията, намалява, пише Валентина Ромеи от Financial Times.
След 18 бурни месеца, предизвикани от това, което специалистите в индустрията описват като „перфектна буря“ от фактори, вариращи от хроничен недостиг на инвестиции и предизвикани от Covid-19 локдауни до гигантски контейнеровоз, заседнал в Суецкия канал, последните данни сочат връщане към относително спокойствие.
Средната цена за пренасяне на стандартен 40-футов метален контейнер през световните океани е намаляла с около 45 процента спрямо пика си през есента на миналата година, според данни на международната компания за превоз на товари Freightos.
Броят на корабите, чакащи на опашка пред пристанището на Лос Анджелис, е намалял със 75 процента от началото на годината, въпреки че пристанището регистрира най-натоварения си юни от един век. Сроковете за доставка на въздушни товари, следени от портала за веригите за доставки Flexport, също се подобряват.
Индексът за напрежението в глобалната верига за доставки, създаден от клона на Федералния резерв в Ню Йорк, е намалял с 57 процента през юли спрямо своя връх.
Предприятията в повечето големи икономики отчитат облекчаване на времето за доставка на суровини и материали през юли, според последното месечно проучване на S&P Global сред мениджъри по доставки. Липсата на компоненти и оборудване вече не е фактор, ограничаващ производството на базираните в Европа промишлени компании, сочат проучвания, ръководени от Европейската комисия.
„Натискът върху веригата за доставки беше толкова сериозен, че бизнесът спираше производство и недостигът водеше до скок на цените“, коментира Джоана Конингс, старши икономист в ING Bank. „Сега започваме отново да виждаме, че стоките могат да стигнат до мястото, където са необходими. И че системата на международна търговия е динамична и може да се възстанови.“
Мнозина очакват натискът да отслабне допълнително през следващите месеци.
Повече от 40 процента от американските производители, анкетирани от клона на Фед във Филаделфия, очакват подобрения във времето за доставка през следващите шест месеца.
На пръв поглед този остров на спокойствие сред вълните от геополитически сътресения би трябвало да е добра новина за световната икономика.
Тенденцията обаче може да отразява отслабването на търсенето на стоки, тъй като високата инфлация - която отчасти се дължи на скока на разходите за доставка и материали през 2021 г. - намалява покупателната способност.
Внимателно наблюдаваните PMI индекси (на мениджърите по доставките) за юли отчитат спад на поръчките и намаление на изоставането. Това беше, според Дженифър Макиоун от Capital Economics, „допълнително доказателство, че по-слабото търсене отваря свободен капацитет и позволява подобряване на условията за предлагане“.
Междувременно логистичните центрове се адаптираха към натоварванията върху тях и техните работници след пролетта на 2021 г.
„Успяваме да обработваме товарите по-ефективно“, посочва говорител на пристанището в Лос Анджелис. „Докерите са на върха на работните си възможности, ние използваме данни, за да помогнем за управлението на товарите.“
Емил Наус, който ръководи оперативния екип в консултантската компания BearingPoint, казва, че компаниите за логистика и складиране са станали по-добри в управлението на капацитета, който имат. „Навлизането в автоматизацията е много по-високо, отколкото някога съм виждал“, отбелязва той.
Въпреки това пътят към условията отпреди пандемията, когато доставката точно навреме се бе превърнала в норма, е постлан с рискове.
Коледната треска в края на годината ни дебне. „Това, което ме тревожи, е, че навлизаме в пиковия сезон и превозвачите вече не могат да се справят, след което отново ще започнем да виждаме задръствания“, споделя Джош Бразил, вицепрезидент за изследванията на веригата за доставки в платформата за данни project44.
Инфлацията пък повиши риска от стачки. И докато времето за чакане извън Лос Анджелис почти изчезна, има задръствания по източното крайбрежие на САЩ и в Северна Европа.
Причина за безпокойство са не само пререканията на Китай с Тайван и САЩ. Такава е и настояването на Пекин, че политиката му за нулев Covid остава най-добрият начин за справяне с нови огнища на болестта – политика, която доведе до масови затваряния на пристанища и фабрики.
Нейтън Шийтс, главен глобален икономист в Citi, каза: „Това, което видяхме досега, е само стъпка в тази посока, но някои смущения вероятно ще ни съпътстват месеци напред, може би години.“