За трета поредна година списание „Мениджър” с консултантската подкрепа на „Делойт България” стартира конкурса „Мениджър на годината”. Конкурсът, провеждан с медийното партньорство на Investor.bg, започва през май като документи за участие могат да се изпращат до 11 юни на адреса на списанието или чрез специално създадения сайт www.2010.manager.bg. Десетте финалисти ще бъдат обявени през септември, а победителят ще стане известен през месец октомври.
В третото издание на конкурса ще бъдат поканени да участват повече мениджъри от държавни компании. Новости в методологията за оценяване пък са измерването на ефективността на антикризисните мерки и корпоративната социална отговорност на мениджърите.
Конкурсът се провежда на три етапа:
Етап на допускане – кандидатите трябва да са били на ръководна позиция в компанията през последните две години и да прекарват поне 50% от времето си в България. Трябва да управляват средна или голяма компания, която има над 50 служители и/или годишен оборот от дейността над 10 млн. лева.
След тази фаза преминават през оценка на финансовите резултати на компаниите, които представляват, за последните три години. Сравняват се резултатите на всеки участник с негови преки конкуренти от сектора, като така се осигурява максимална обективност (участниците се съревновават в индустрията си, а не с целия пазар). На този етап се оценяват и корпоративните управленски практики.
След този етап се избират 10-те финалисти. Включени са три групи добри управленски качества: корпоративни, например, има ли система за индивидуално целеполагане или за управление на качеството; практики в областта на човешките ресурси като правила за определяне на основно и променливо възнаграждение; добри практики на социално отговорно поведение – политики и проекти за подобряване на работните условия, околната среда, здравето и др.
Последният етап е оценка на личностните качества на кандидатите. От „Делойт” са разработили специално за конкурса стандарт на личностни характеристики на мениджърите, които са групирани в пет области – лидерство, управление на ресурси, управление на хора, стратегическа ориентация и аналитичност, предприемчивост. Чрез сравнение между тях и компетенциите на мениджърите се прави крайната оценка. Тя се основава на 180-градусова обратна връзка (интервюта, провеждани поне от двама експерти на консултантската компания с кандидатите, техни преки и непреки подчинени). Ескпертите, които оценяват, са от различни области. Оценката се прави на добре проучена всеобхватна картина на работата на всеки мениджър. Търсят се реални доказателства в областта на финансовите резултати, практиките на управление и личния принос.
В първите две издания на конкурса отличията за най-високи постижения в корпоративното управление взеха инж. Валентин Трифонов, Изпълнителен директор на „Приста Ойл” (Мениджър на годината 2008) и изпълнителният директор на „Асарел Медет“, доктор инж. Лъчезар Цоцорков (Мениджър на годината 2009).