IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Спират парното на целия блок, ако не плащат 1/3 от абонатите?

Това е една от новите идеи за промени в Закона за енергетиката, въпреки че подобно предложение беше отхвърлено миналата година

15:19 | 11.05.10 г.
Автор - снимка
Създател
Спират парното на целия блок, ако не плащат 1/3 от абонатите?

Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) подготвя промени в Закона за енергетиката, според които при забавяне плащането на сметките за парно на една трета от абонатите в дадена сграда, да се изключва временно отоплението на всички абонати от нея.

Това съобщи днес икономическият министър Трайчо Трайков, уточнявайки, че засега става въпрос само за предложение, което се обсъжда. Към момента не е ясно евентуално какъв ще бъде срокът, за който плащанията ще се считат за забавени и какво означава „временно“ спиране на парното.

Миналата година някои топлофикации предложиха спиране на парното на цяла сграда или вход да се извършва, когато има неплатени сметки на повече от половината абонати, и то за месеци наред. Това предложение срещна остро недоволство от страна на обществеността и не беше прието.

Експерти тогава посочиха, че предложението не е юридически издържано, защото накърнява правата на коректните платци и подобни действия от страна на топлофикациите биха били неправомерни, дори ако в дадена сграда се спре парното само на един коректен абонат.

Беше посочено, че ако се прибягва до спиране на отоплението поради неговото неплащане, то това би трябвало да се прилага единствено и само за абонатите, които не си плащат сметките. А как технически би могло да се извършва това е проблем на топлофикационните дружества, не на техните абонати.

Освен това, според европейските директиви, се плаща само за действително извършена услуга, респективно консумирана енергия, докато, по традиция, парното у нас се отчита само веднъж годишно, след края на отоплителния сезон, след което се извършва т.нар. „изравняване“ на сметките.

В тази светлина, не е ясно как може да бъде санкциониран някой, само на „база“ потребление на топлоенергия от миналия отоплителен сезон (ако закъсненията в плащанията са само за даден сезон), след като през настоящия той може да потребява например много по-малко? В Европа този въпрос е решен с монтирането на топломери с дистанционно отчитане, като в повечето случаи те са за сметка на съответните дружества.

Самите топлофикационни дружества, както и всички други фирми, предлагащи услуги, са длъжни да се грижат за събирането на сметките си, без да натоварват с този въпрос клиентите си, или да ги ощетяват (с надписани сметки или със спряно парно). Топлофикациите са длъжни да предлагат и качествена услуга, която се изразява в непрекъснатост на топлоподаването, вкл. осигуряване на топла вода (в част от сградите). В Европа топлата вода се изисква да е над определена температура, иначе не се заплаща - у нас обаче тя се плаща.

Не се споменава обаче дали този въпрос се предвижда да залегне в промените в Закона за енергетиката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:45 | 30.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още