„Национална компания железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) иска лицензия за разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителни мрежи на железопътния транспорт на държавното предприятие. Докладът бе разгледан на днешното открито заседание на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).
От 1 януари 2010 г. дейността електроразпределение в НКЖИ има собствено счетоводство, а дейността е отделена от другите дейности, това е гаранция, че предложеният от нас бизнесплан ще бъде обезпечен, каза Стоян Стоянов, директор дирекция „Електроразпределение“ в НКЖИ.
Той отбеляза, че получаването на такава лицензия е единственият начин НКЖИ да остане на свободния пазар на електроенергия като балансираща група. Ако държавното предприятие получи исканата лицензия, то ще предоставя енергия на частните оператори, извършващи превози по мрежата на НКЖИ - „Рейл Карго“, „Шенкер“, „Булмаркет“, „БЖК“, както и на държавната БДЖ.
На 17 този месец ще бъде взето окончателно решение за издаване на лицензия, обяви заместник-председателят на ДКЕВР Валентин Кирчев, цитиран от БТА. Валентин Иванов, директор дирекция „Пренос“ в НЕК приветства НКЖИ за стъпката да поискат лицензия за разпределително дружество.
Пред журналисти Стоян Стоянов обясни, че лицензията може да влезе в сила, макар че в държавните влакове все още не са монтирани електромери. Влаковете на частните дружества разполагат с такива, заяви той.
В случаите, когато няма монтиран електромер, електроенергията се измерва по методика - на бруто тон / километър и разлика в отчитането с електромер и по този начин почти няма, каза Стоянов. Имаме уверение от БДЖ, че ще монтират електромери, но инвестицията не е малка - около 12-13 хил. лв. за един локомотив, добави той.
Стоянов посочи, че основното предимство след монтирането на електромери на всички локомотиви ще бъде в това, че ще може да се следи дали влаковете се управляват икономично. Европейският опит показва, че в държавите, в които са монтирани подобни системи за измерване на електроенергията, потребена от влаковете, е постигната икономия от 20-25% точно поради тази причина.
Старите локомотиви обаче нямат предвидено място за монтаж на електромери, което затруднява процеса.
НКЖИ кандидатства за 35-годишна лицензия и, ако тя бъде предоставена, компанията ще получава цена за разпределение на енергията, подобно на електроразпределителните дружества.