Новите правила и изисквания за провеждане на практически и теоретични изпити на кандидат водачи влизат в сила от днес, съобщиха от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
С новите изисквания всички теоретични изпити стават анонимни. Кандидат водачите ще записват личните си данни, номера на протокола, номера на теста и датата и ще се подпишат върху бланка, която се предава на квестора, а той ги запечатва в плик. По време на изпита няма да присъстват преподавателите, както и проверяващите тестовете, а квестори, които няма да участват в проверката на резултатите от изпита.
След приключването на теоретичните изпити протоколите с резултатите (само имената без ЕГН) ще се публикуват на специално табло в областния отдел „Контролна дейност – ДАИ“ и на електронната страница на администрацията не по-късно от 24 часа след провеждането на изпита.
Отпада изискването председателите на изпитните комисии за практическите изпити да притежават преподавателска правоспособност и 5-годишен професионален опит в областта, като по този начин се разширява възможността за подбор на кадри и се прилага практика, използвана в 33 европейски държави.
При практическия изпит ще се дава възможност изпитващият да е на задната седалка на учебния автомобил., за да може да се концентрира върху цялостното представяне на кандидата.
До 6 месеца след влизането в сила на наредбите във всеки областен град ИА „Автомобилна администрация” ще оборудва с видеокамери изпитните си центрове. Всеки, който желае да открие изпитен център, ще трябва да го оборудва с камери.
В същия гратисен период е предвидено да бъдат закупени и мобилни камери за контрол на практическите изпити. Устройствата ще бъдат носени и монтирани от изпитващия служител на „Автомобилна администрация“, а след приключването на изпита ще бъдат демонтирани. Записите от практическите и теоретичните изпити ще бъдат съхранявани една година.
Очакванията на министерството са чрез новите правила черният пазар на шофьорски книжки да бъде премахнат изцяло.