IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Със 7% намаля консумацията на безалкохолни напитки у нас през 2009 г.

Потреблението на глава от населението пада от 242 литра на 226 литра за годината

12:10 | 17.02.10 г.
Автор - снимка
Създател
Със 7% намаля консумацията на безалкохолни напитки у нас през 2009 г.

Със 7% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки в България през 2009 г., сочат данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Общото потребление е близо 1,71 млрд. литра, или със 128 млн. литра по-малко от това през 2008 г. По този начин и потреблението на глава от населението пада от 242 литра на 226 литра за годината.

По цени на дребно на пазара са реализирани общо безалкохолни напитки на стойност близо 1,46 млрд. лева, или със 121 млн. лв. по-малко от предходната година.

Спад на консумацията се отчита във всички групи и категории безалкохолни напитки, с изключение на „Студен чай” и „Лайт”. Въпреки спада в консумацията на безалкохолните напитки техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара в България остава на нивото от 62,4%.

При газираните напитки потреблението е намаляло със 7,5% на годишна база, или с около 54 млн. литра, като делът им при потреблението на безалкохолни напитки в края на миналата година е 39%. При напитките „лайт” е отбелязан минимален ръст от 1,1%.

Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2009 г. е по-малко с 6,3% или с близо 50 млн. литра спрямо 2008 г. По тази причина постижението от 106 литра на глава от населението през 2008 г. намаля с 6 литра. Въпреки спада в консумация на бутилирани води, тази група напитки продължава да е лидер сред всички търговски марки напитки с най-висок дял - 27,5%. На българския пазар сега има 44 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в различни разфасовки, като делът им при безалкохолните напитки е 44%.

Потреблението на плодови сокове и нектари е намаляло с 9,3% на годишна база, което е с 9 млн. литра по-малко от 2008 г. Консумацията на глава от населението е намаляла с 1 литър до 12 литра и сега тези напитки заемат 5% от пазара на безалкохолни напитки. Разнообразието на плодови напитки обаче расте и сега има над 1400 вида плодови сокове и нектари (вкл. разфасовки и опаковки) от над 65 марки местно производство и от внос.

Обемът на потребление на негазирани напитки (вкл. разреждащи се) като цяло през 2009 г. е намалял с 13 млн. литра или със 7,3% на годишна база и сега те заемат 10% от пазара на безалкохолните напитки. В тази група напитки най-голямо намаление се отчита при плодовите сиропи – с 11%.

В същото време потреблението на напитки от групата „студен чай” има ръст от 5,6% и общата им консумация достигна 22,3 млн. литра.

След високите ръстове през последните няколко години за пръв път в групата „спортни и енергийни напитки” се отчита спад от 13,2%, но това е групата с най-висока средна цена на българския пазар. Студеният чай и енергийните напитки към края на миналата година са с дял общо от 2%.

Броят на регистрираните в Министерство на здравеопазването обекти за производство на безалкохолни напитки към края на 2009 г. е 268, или с 19 по-малко от преди година по-рано.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:40 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още