Бюджетен дефицит от 529,5 млн. лв. за 2009 г. показват последните данни на Министерство на финансите. Предварителните данни бяха за 498,9 млн. лв. дефицит за 2009 г. и 2 млн. лв. излишък за декември.
Декември 2009 г. обаче е завършил с 31,3 млн. лв. дефицит
Основната причина за неговото формиране са по-високите разходи през декември по бюджетите на общините, които са автономни и ограниченията на разходите, които Министерският съвет предприе в края на годината за тях са само препоръчителни.
Разходите на общините през месеците септември-ноември са в рамките на 380 - 405 млн. лв., но за месец декември са в размер на около 580 млн. лева, като разходите за заплати и други възнаграждения се увеличават с около 50% спрямо предходните месеци. Това означава, че за разлика от министерствата и ведомствата, където не бяха одобрени коледни добавки и бонуси, общинските администрации са платили такива, заявяват от Министерството на финансите.
Въпреки това обаче бюджетният дефицит от 529,5 млн. лв., или 0,8% от прогнозния БВП, е в съответствие с поставените цели пред фискалната политика, смятат от министерството на Симеон Дянков. Това поставя страната ни в групата на страните-членки с най-нисък бюджетен дефицит за годината в ЕС, което е ясен сигнал, че независимо от неблагоприятната икономическа ситуация българското правителство следва дисциплинирана и благоразумна фискална политика.
Приходите от ДДС през 2009 г. са изпълнени на 69%, приходите от акцизи на 90,2%, а тези от мита на 56,6% от планираното в Закона за бюджета приет в края на 2008 г. от кабинета Станишев.
Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 31.12.2009 г. са в размер на 5,273 млрд. лв., или с 12,2% под планираните за годината.
Неданъчните приходи са в размер на 3,5 млрд. лв., което представлява 92,3% спрямо годишните разчети, като спрямо 2008 г. е налице спад с 12,0%. Най-сериозно е забавянето при неданъчните постъпления по общинските бюджети, където постъпленията от продажба на земя и имущество намаляват наполовина спрямо 2008 година.
Постъпилите помощи през 2009 г. са в размер 1,33 млрд. лв. Те представляват основно авансови плащания от Структурните и Кохезионния фондове на ЕС по бюджета на Националния фонд и постъпления от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство по бюджета на Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие”.
Разходите по консолидирания бюджет (вкл. вноската на Република България за общия бюджет на ЕС) за 2009 г. са в размер на 25,6 млрд. лв., което представлява 38,4% от прогнозния БВП срещу 38,1% за 2008 година. Така като относителен дял в БВП разходите по консолидирания бюджет остават близки до тези от предходната година. Изпълнението на разходите спрямо закона е 84,2%, което е следствие на мерките за ограничаване на разходите и стабилизиране на бюджетната позиция.
Вследствие на мерките за ограничаване на разходите темпът на ръст на разходите бе свит от 23,8% към юли на 0,9% за годината. Подобрение се наблюдава и при приходите, където усилията и реформите в приходните администрации доведоха до компенсиране на близо два процентни пункта oт отчетеното изоставане към юли. За сравнение към юли 2009 г. спрямо същия период на предходната година, приходите се свиха с 10,3%, докато в края на годината част от това изоставане вече е компенсирано и приходите се свиват с 8,4% за цялата 2009 г. спрямо 2008 г..
Фокусът през 2010 г. и в средносрочен план отново е поставен върху благоразумна фискална политика, поддържане на макроикономическата стабилност и засилване устойчивостта на българската икономика, така че да бъдат осигурени в максимална степен вътрешните и външните баланси, заявяват от Министерството на финансите.
Фискалният резерв към 31.12.2009 г. е в размер на 7,67 млрд. лв.
Според анализатори по еврометодологията бюджетният ни дефицит за 2009 г. ще е двойно по-голям, но въпреки това ще сме отличниците в Европейския съюз.