IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Информираме се за финансови продукти от банките, семейството и приятелите

Медиите са на трето място като фактор при избора на финансова институция и услуга

10:10 | 27.10.09 г.
Автор - снимка
Създател
Информираме се за финансови продукти от банките, семейството и приятелите

Българинът се информира за финансови продукти и услуги от служителите на финансовите институции, семейството и приятелите си. Това показват резултатите от анализ на финансовата грамотност, проведено от Федерацията на потребителите в България и Висше училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).

Медиите са на трето място като фактор при избора на финансова институция и услуга.

Възрастовите групи 50-64 и 65 + отдават предпочитания на разговорите с приятели и семейство съответно с 26,15% и 36,36 %. По-голямата част (21,92%) от хората с висше образование черпят информация от служителите на институциите.

Между 15% и 20% са хората от всички групи, които получават информация от ТВ програми, статии във вестници и списания.

В България е доста разпространен начинът на разпространение на информация “от уста на уста”, затова не е случаен високият процент на посочилите отговор „Разговор с членове на семейството”.

При избора на финансова институция за българина най-голямо значение имат репутацията на институцията и препоръката от познат. Всички възрастови групи са посочили, че избират по репутация с изключение на 65 +, които избират по препоръка. 41,67 % от тях са посочили този отговор.

Предпочитанията на хората с основно и средно образование са към същия отговор със съответно 54,55% и 39,57%. Почти същия брой от хората със средно образование (38,85%) са посочили обаче репутацията. При хората с висше образование най- много (51,7%) се осланят също на репутацията.

На въпроса „Когато избирате финансов продукт/услуга, какво на първо място определя избора?“ 36,79% посочват лихвените равнища. От условията на ползване се влияят 32,79%, а от размера на таксите 13,38%. Над 17% не знаят как да формират решението си. От равнището на лихвата се влияят най-силно следните групи: възрастовата група 35-49 с 46,07%, хората с висше образование с 44,9%, самотните родители с 42,86% и заетите в публичния сектор с 45,54%.

Проучването е установило някои пропуски във финансовата грамотност на българските потребители - в областта на пенсионното и социално осигуряване, начините за инвестиране, влиянието на инфлацията и др. Също така потребителите в България не са уверени в достоверността и навременността на финансовата информация. Клиентите на банкови услуги не разбират добре същността на предлаганите им продукти и съответно не знаят как да извлекат максимална полза от тях.

Високото недоверие към финансовите институции произлиза от факта, че голяма част от потребителите смятат предоставяната им информация за написана по начин, който защитава интересите и е в полза на институциите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:29 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още