Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков освободи от длъжност изпълнителния директор Аргир Бояджиев и Съвета на директорите на пристанище Бургас, след като одитен доклад на министерството констатира, че досегашното ръководство на пристанището със своите действия или бездействия го е довело до тежко икономическо състояние.
Назначени са нови членове на Съвета на директорите - Руслан Петков, Веселин Краев и Кръстан Золумов, които на своето първо заседание днес избраха Руслан Петков за изпълнителен директор. Той работи в порта от 1984 г., като от 2001 г. до септември 2009 г. е директор „Експлоатация” в пристанището.
Цветков е възложил да се подготвят спешни антикризисни мерки и план за стабилизация на дружеството, а министерството ще изпрати одитния доклад на прокуратурата.
Вътрешният одит е установил, че не са сключвани договори за избор на изпълнител по реда на Закона на обществените поръчки. Допуснато е разделянето на обществена поръчка, за да бъде заобиколен законът, се посочва в съобщението на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
По отношение на извършените ремонти вътрешният одит е констатирал, че 38% от договорите са сключени с фирмата Мантекс ЕООД от гр. Левски за 2007 г., а от 2008 г. – с Росиимпекс, също от гр. Левски, като фактурите са издадени от едно и също лице – Върбан Маринов, с идентично графично оформяне и са написани с идентичен почерк, което дава основание за изразяване на одиторско мнение за свързаност при поне две от фирмите, изпълняващи договори за ремонтни дейности по програмата.
Друг извод на одита е, че приемо-предавателните протоколи за извършените ремонти за 2007 г. на обща стойност 1,17 млн. лв. не са подписани от членовете на комисията, представляваща Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” (ДП „ПИ”) и от представителя на изпълнителя по съответния договор. Това е дало основание на проверяващия да се усъмни в съдържанието на протоколите. Той е установил, че ДП „ПИ” не е издало фактура на стойност 1,272 млн., както и че в част от досиетата са приложени фактури за материали на името на получател, различен от изпълнителя.
Отчетените загуби до момента са в размер на над 17 млн. лв. Собственият капитал е намалял до 1,567 млн. лв., достигайки едва 28% от размера на регистрирания капитал. Резервите на пристанище „Бургас” ЕАД са напълно изчерпани, твърдят от министерството. Оборотният капитал на дружеството е отрицателна величина – пасивите му надвишават размера на неговите текущи активи с 1,985 хил. лв.
Все още не е приключила процедурата по получаване на разрешително от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) за пускане в експлоатация и нормална работа на терминал 2А. От май 2006 г. до момента той е в режим на проби, които по закон са 72-часови.
Съгласно подзаемно споразумение за обслужване на заем за проект „Разширение на пристанище Бургас”, подписано на 29 декемви 2008 г. Министерството на транспорта плаща 1,6 млн. лв. за сметка на Пристанище Бургас.