IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Прогнозират над 13% ръст на разходите за храна и напитки у нас до 2013

Според същия анализ се очаква пивоварният гигант A-B InBev да запази българските си операции

11:32 | 08.09.09 г.
Прогнозират над 13% ръст на разходите за храна и напитки у нас до 2013

Разходите за хранителни стоки и напитки в България ще нараснат с 13,43% за периода от 2009 г. до 2013 г. (измерени в местна валута). По-голямата част от това повишение обаче ще бъде реализирана в последната част от този период, прогнозират от Business Monitor International в свой доклад за развитието на сектора в България, публикуван в companiesandmarkets.com.

България леко подобрява позицията си сред 14 основни пазара в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) за четвъртото тримесечие спрямо предходното, когато заемаше последното място. Предизвикателната икономическа среда – икономиката се сви с 3,5% на годишна база през първото тримесечие на 2009 г., а нивото на безработица се повишава – е ключовият фактор за слабото представяне на България, въпреки че другите пазари също отчитат понижаване на класирането си в резултат на затегнатите потребителски разходи.

В идните тримесечия малкият размер на населението и едни от най-ниските цени на хранителните стоки и напитките (по европейските стандарти) ще задържат България в долната половина на таблицата, пише още в доклада.

Почвата за експанзия на големите оператори на търговски вериги за масови хранителни стоки, които предлагат намаления и собствени марки, в България е плодородна, обобщават анализаторите. През последните няколко месеца местни източници съобщават, че немската верига Rewe инвестира 100 млн. евро в отварянето на магазини с намаление Penny Market в страната, а белгийската Delhaize също се готви да отвори магазини в България, въпреки че отрече подобни намерения през октомври 2008 г.

Словенската Mercator, която има силна линия собствени марки, също се очаква да отвори два магазина в България до края на годината.

Междувременно хранително-вкусовата промишленост в страната изглежда усеща икономически натиск, се отбелязва още в доклада.

През юли 2009 г. данни на националната асоциация на производителите на безалкохолни напитки разкриха, че продажбите са паднали с 4,9% на годишна база през първото полугодие.

При алкохолните напитки също няма отлични постижения, въпреки че пивоварният гигант Anheuser-Busch InBev (A-B InBev) се очаква да задържи българските си операции. Пивоварната компания търси заинтересовани страни за покупката на активите му в Централна и Източна Европа, които включват Хърватска, Чехия, Унгария, Черна Гора, Румъния и Сърбия, като е възможно България да бъде запазена, предвид наскоро обявените планове за инвестиции от около 15 млн. евро в нова бутилираща линия в дъщерната компания Каменица, пише в доклада, без да се уточнява конкретният източник на тази информация.

Въпреки че регионът на ЦИЕ формира близо 14% от приходите на AB InBev през фискалната 2008 г., приносът му към EBIDTA (печалбата преди лихви, обезценки, данъци и амортизация) е по-слаб, малко над 7%. Условията за пивоварите постоянно се влошават през 2009 годинда – силният икономически натиск породи резки промени на потребителските разходи, които продължават да влияят сериозно при напитките, които не са от първа необходимост. Нещо повече, предвид намаляването или задържането без изменение на населението на редица пазари в региона, дългосрочната демографска перспектива не изглежда благоприятна за пивоварите, особено тези, които не са пазарни лидери.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:47 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още