IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Държавата подкрепи строителството на проекта „Горна Арда“

Инвестицията в "Горна Арда" може да достигне 500 млн. евро, а строителството да продължи 6-7 години

15:42 | 02.09.09 г.
Автор - снимка
Създател
Държавата подкрепи строителството на проекта „Горна Арда“

Строителството на мащабния електроенергиен проект „Горна Арда“ има подкрепата на държавата, което днес официално е изразено чрез т.нар. „писмо за подкрепа“ от страна на правителството, съобщи министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. „Хидроенергийна компания „Горна Арда" АД е инвеститор на каскада „Горна Арда".

По думите на Трайков, според първоначалните разчети, направени преди години, реализацията на проекта е трябвало да струва 310 млн. евро, но е възможно вече тази сума да е близка до 500 млн. евро. Към момента не е ясно и колко точно ще продължи самото строителство, като средните срокове са 6-7 години.

След изграждане и на трите обекта на „Горна Арда“ - „Мадан“, „Ардино“ и „Сърница“, мощността на каскадата ще достигне 174 мегавата, а годишното производство на електроенергия – 440 гигаватчаса. Заети по време на пълното разгръщане на строителството се предвижда да бъдат 2400-2700 човека.

Трайчо Трайков изрично посочи, че въпросното „писмо за подкрепа“ не означава държавни гаранции за финансиране на проекта, а е необходимо, за да може окончателно да се прехвърли делът на турския инвеститор в проекта (наследил фалиралия „Джейлан“) на австрийски холдинг.

От българска страна инвеститор е Националната електрическа компания (НЕК), като е възможно, с оглед на възможностите за по-нататъшното финансиране на строителството, делът на австрийската компания в  „Хидроенергийна компания „Горна Арда"  да се увеличи. Досега НЕК е вложила в проекта около 8 млн. евро.

Във връзка с журналистически въпрос относно строителството на петролопровода „Бургас-Александруполис“, Трайков посочи, че проектът продължава да се проучва и се оказва, че предишното управление не е определило още окончателната му рентабилност, дори не са ясни и някои технически параметри, но това сега „дава повече възможности за маневриране“.

По думите на министъра от особена важност е екологосъобразността на проекта. „Ако може да вземаме по 30-35 млн. долара годишно от такси при спазване на екологичните изисквания, защо да не го направим“, заяви Трайков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:33 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още