Финансовата криза сваля цените на автомобилите втора употреба до реалните им стойности, коментират автотърговци, цитирани от БТА. Преди икономическата криза за кола, внесена от чужбина, се печелеше по около 2 000 евро, а в момента не повече от 500 евро, оплакват се автотърговците.
Сега основно се внасят коли по поръчка. На евентуалния купувач се предлагат няколко оферти по интернет, той си избира, дава парите и до една седмица автомобилът му е докаран. След това за регистрация в КАТ и за български номера се заплащат около 100 лева.
Новият собственик трябва да приготви и 200 лева за задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която зависи от кубатурата на автомобила.
Почти толкова ще се бръкне купувачът и за екотакса, без която не може да се регистрира автомобила в КАТ. Колкото е по-стара колата, толкова по-голяма екотакса събира държавата. За най-възрастните возила - над 10 години, се плащат 200 лева. За коли между 6 и 10 години таксата е 160 лева, а за автомобили под 5 години - 130 лева.
Екотаксата за автомобила се начислява само при първа регистрация на колата, след като е внесен в страната.
Цените на старите коли ще продължат да падат, защото предлаганите автомобили са с пъти повече от купувачите, коментира търговец, който внася коли от Германия.
Продавачите вече предлагат първоначално да се заплати само част от исканата сума за автомобила, както и плащане на отделни вноски, след сключване на договор с нотариална заверка. Хората нямат пари и затова им правим всякакви отстъпки, само и само да купят автомобил, обясни друг търговец от автоборсата в столичния квартал „Горубляне“.
На автопазара у нас най-много се предпочитат стари автомобили, внесени от Германия, тъй като те са по-запазени и са поддържани в автосервизи. Основно обаче се карат коли, втора употреба, от Италия. Те се предлагат с около 200-300 евро по-евтино от тези, внесени от Германия. На пазара се продават автомобили от цяла Европа, включително и от Англия, повечето от които са с десен волан и вървят малко по-евтино.
Цените на возилата ще продължат да падат, докато стигнат реалните си стойности, прогнозираха търговци от автоборсата в „Горубляне“. Те ще се смъкват плавно и докато не се преодолее финансовата криза.
Желаещите да карат старо "БМВ" на около 10 години могат да си го закупят между 3 200 до 6 500 лева в зависимост от състоянието на колата. За по-нова трябва да добавят още 2-3 хил лв.
Най-търсените в момента автомобили са "Фолксваген Голф", "Опел Астра", "Форд Фокус", "Пежо 307" и "Рено Меган". "Опел Астра" между 13 и 18 години може да се купи за около 1 000 - 1 500 лева. Произведените през 2000 - 2002 година се търгуват за около 4 000 - 5 000 лева.
Френският автомобил "Пежо" на 10 години също може да се намери за около 1 300 - 2 000 лева. По толкова вървят и колите "Форд". На същата цена могат да се купят и стари японски автомобили.
Изключително голямо е предлагането и на джипове. Японски на около 10 години се продават от 6 до 10 хил. Най-евтина е марката "Нива", която може да се купи от 4 до 6 хиляди лева в зависимост от годините на джипа.