IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Борим се с престъпността и корупцията, но голям ефект няма*

Така може да се обобщят изводите от доклада на ЕК, който бе възприет като положителен от родните политици заради липсата на предпазна клауза

14:48 | 22.07.09 г.
Автор - снимка
Създател
Борим се с престъпността и корупцията, но голям ефект няма*

Има известен нов тласък в усилията на България да направи подобрения в съдебната власт и да се бори с корупцията, се казва в заключенията към публикувания днес доклад на Европейската комисия (ЕК) за България.

„Това е видно от усилията, които отделни лица в прокуратурата и съдебната власт полагат за отстраняване на структурните проблеми. Тези лица заслужават подкрепа и признание за усилията си“.

Тези стъпки според Брюксел обаче не надхвърлят техническото равнище и ефектът от тях е ограничен. Въпреки че по-голямата обща осведоменост и тези отделни инициативи трябва да се приветстват, не съществува нито широк политически консенсус, нито убедителна стратегия, които да ги подкрепят по подходящ начин и да превърнат борбата с организираната престъпност и корупцията в основен приоритет за България. Вследствие на това обществеността смята, че правосъдието в България е бавно, понякога не безпристрастно, а и че в някои случаи върху него се оказва влияние и има вмешателство в работата му.

Същевременно приетите мерки се възприемат като некоординирани действия, които не се следват системно на всички равнища.

"Важно е да не изпадаме в еуфория" – така коментира доклада министърът по европейските въпроси (в оставка) Гергана Паси. "С този доклад слагаме край на разговора за предпазна клауза - част от голяма стъпка напред“, заявява Паси, допълвайки, че „механизмът за сътрудничество ще се прилага, докато е необходимо“.

„Важно е да не изпаднем в еуфория, защото критиките в доклада са обосновани.“

„В доклада се запазва критичната тенденция за напредъка на страната ни като член на ЕС“, пък заяви председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов. По думите му документът е критичен, но обективен. ГЕРБ щели да се съобразят с всички констатации в него. 

За да бъде смекчен тонът на Брюксел, важна според Цветанов е политическата воля от първия ден на новия кабинет. Смятам, че това може да стане още от самото начало и в кратки срокове да имаме друга визия за страната ни пред ЕК, заяви той.

По думите му щяло да има максимални усилия за обръщане на тенденцията в следващите доклади, но не можело да бъде извадена магическа пръчка. Препоръките са изпълними и смятам, че ще имаме по-добри резултати, все пак допълни той.

Следващият доклад от Брюксел, от който ще стане ясно дали ще е факт „обръщането на тенденцията“, се очаква през есента, като той ще е посветен на управлението на средствата от европейските фондове. Конкретно за борбата с престъпността и корупцията ще има нов доклад през лятото на 2010 г.

Какво конкретно пише в доклада? 

Следват основните критики накратко относно:

Борба с организираната престъпност

ЕК изброява някои от предприетите от страната стъпки за борба с организираната престъпност (преструктуриране на прокуратурата, по-добра координация при разследванията за измами, свързани с ЕС, и др.). Вендага след това обаче се допълва:

Тези първи успехи трябва да бъдат разглеждани предвид факта, че убийствата, свързани с организираната престъпност, продължават, а известни престъпници не са задържани. Нужни са ясни доказателства, че властите и политическата класа са поели категоричен ангажимент да изкоренят първопричините за проблема. Тази ситуация създава неспокойствие и несигурност в администрацията, полицията и съдебната власт. От тях не може да се очаква да водят борба с организираната престъпност и корупцията, когато сигналите, идващи от властите и политическите лидери, не са хармонизирани и ясни.

Реформа на съдебната власт

Всеки напредък, постигнат при съдебното преследване, например в борбата с измами, свързани с ЕС, ще бъде ограничен, ако не продължи реформата на съдебната власт, която трябва да покаже по-голяма ангажираност за
постигането на ефикасност на съдебната система. Съществуват сериозни притеснения във връзка с необосновани забавяния в съдебните производства. Забавянията са предизвикани до голяма степен от прекомерната формалност на наказателната процедура, от известна пасивност от страна на съда и от както изглежда неограничените възможности, които наказателно-процесуалното законодателство дава на подсъдимите да възпрепятстват производството.

Борба с корупцията 

Въпреки че данните за измами и корупция в обществения сектор (включително сближаване с организираната престъпност) изобилстват, правоприлагащите агенции изглежда не желаят да поемат инициативата и чакат друга администрация да докладва официално за нередности, за да започнат разследване. Има твърде малко разследвания exofficio, т.е. разследвания, започнати по собствена инициатива, а не вследствие на жалба или административно разпореждане.

Тази липса на инициатива в правоприлагането се дължи до голяма степен на пасивно отношение и на ограничената политическа подкрепа за възприемането на деен подход в борбата с измамите и корупцията. Отсъствието на подкрепа поражда чувство на несигурност у служителите, работещи в сферата на правоприлагането, да започнат разследване, ако има опасност това разследване да разкрие корупция по високите етажи.

В този контекст България може да разгледа възможността за създаване на специализирани структури за съдебно преследване и произнасяне на решения по дела за корупция по високите етажи и дела, отнасящи се до организираната престъпност. Необходимо е тези структури да бъдат функционално и политически независими от правителството и да имат ясен мандат за дейна програма.


*Допълнено към 14:55 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:22 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още