Икономисти: Бюджетът излиза на червено
в. Новинар
До един-два месеца бюджетът на страната може да се окаже "на червено", ако тенденцията да се свива бюджетния излишък продължи. Това заяви вчера икономистът от институт „Отворено общество” Георги Ангелов. Това е напълно реално, ако приходите в хазната продължават да падат, а да се увеличава разходната част на бюджета. Само през април 2009 г. излишъкът е намалял четири пъти в сравнение със същия месец на миналата година, допълни Ангелов.
Ако тенденцията за по-ниски постъпления в бюджета се запази и имаме намаляване на приходите с 15-20 процента през тази година, ще трябва да съкратим разходите с 1,4 - 2,2 млрд. лв., категоричен бе икономистът. Той предупреди, че ще бъде голяма грешка, ако управляващите увеличат данъците в условията на криза. Такава стъпка няма да реши бюджетните проблеми, а ще създаде допълнителни, добави експертът.
Новите паспорти ще са двойно по-скъпи
в. Сега
Цените на новите лични документи ще скочат почти двойно. Това стана ясно при демонстрацията на биометричните паспорти в Института за специална техника към МВР вчера. Още догодина ще бъдат подменени около 2 млн. и 800 хил. паспорта и лични карти, обяви вътрешният министър Михаил Миков.
Смяната все пак няма да е задължителна и може да се направи едва след като изтече срокът на настоящите документи. Личните карти са валидни 10 години, а паспортът - 5 г. Биометричният документ с чип ще струва между 40 и 50 лв. вместо досегашните 30 лв. Въпреки че личната карта няма да бъде променяна, и нейната цена се вдига от 10 на 18 лв., а шофьорската книжка става 35 лв. вместо сегашните 20.
"Нилсен България": Българите харчат най-много пари в супермаркетите
в. Дневник
Българските потребители харчат най-много средства в супермаркетите, показва проучване за нагласите на потребителите на консултантската компания "Нилсен", проведено в първите два месеца на 2009 г. Седемдесет процента от интервюираните лица декларират, че оставят най-много средства за хранителни и нехранителни продукти от първа необходимост именно в този тип магазини. Според данните делът на потребителите, които оставят най-много от средствата си в хипермаркетите, се е увеличил двойно, а малките и средните магазини продължават да губят пазарни позиции в цялата страна.
Откритите пазари продължават да бъдат най-предпочитаният търговски канал, през който хората пазаруват плодове и зеленчуци, показва още изследването. В сравнение с 2008 г. се увеличава и броят на хората, които купуват рибни продукти от специализирани магазини. За останалите стоки отново най-предпочитаният формат магазин е супермаркетът.