fallback

Над 40% от българските фирми очакват по-лоши продажби за 2009

Въпреки това прогнози за „много лоши“ резултати няма. По този показател сме изключение в ЦИЕ заедно със Словения, Чехия и Турция

10:48 | 17.06.09 г.
Автор - снимка
Създател

Бизнесът у нас е станал малко по-песимистичен относно очакванията си за продажбите от началото на годината до май, но все още е с по-положителна нагласа сред страните в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Това сочи проучване на Economist Intelligence Unit, проведено през втората половина на май.

Общо 42% от анкетираните български компании смятат, че ще отчетат по-лоши продажби през 2009 г. спрямо 2008 г. Според 29% те ще останат без промяна, 26% са отговорили, че продажбите ще са по-добри, а 3% смятат, че ще са много по-добри.

Според проучването България се нарежда на 6-то място в региона по отношение на пазарен сентимент на база на очакванията на компаниите за техните продажби през 2009 г.

В това отношение позицията на България се е понижила с едно място спрямо проучването от януари, като страната ни в момента е с 47,6 точки в подреждането спрямо 51 през януари. Точките отразяват очакванията на компаниите за степента на понижение или повишение на продажбите през 2009 г.

България, Словения, Чехия и Турция са единствените държави, в които нито една компания не очаква „много по-лоши“ резултати в продажбите си тази година. За сравнение техният дял в Украйна е 49%, а в Естония – 39%.

Общо 72% от българските компании смятат, че условията за събиране на вземания ще останат непроменени през годината в сравнение с миналата, докато останалите считат, че те ще бъдат по-трудни.

Между 40 и 60% от компаниите в региона вече са намалили или ще намалят бюджета си за рекламни и промоционални дейности. За България този дял е 45% в сравнение с 23% в началото на годината.

Въпреки това българските компании са сред по-оптимистичните относно останалите мерки за намаляване на разходите, като нито една компания не смята да освобождава интелектуални служители тази година, в сравнение с 8%, които са имали такива планове в началото на 2009 г. Делът на компаниите, които планират такива мерки, е най-висок в Русия – 28% и в Турция – 21%.

Също така България е сред страните, в които делът на бизнесите, предвиждащи забавяне на инвестициите в производствени мощности, е относително нисък – 3%, в сравнение със 17% в Русия и 14% в Полша, където той е най-висок.

Инвестиционната стратегия на компаниите в региона е станала малко по-оптимистична от началото на годината. Една трета от тях смятат да се възползват от икономическата ситуация, за да увеличат инвестициите си в сравнение с 27% от предишното проучване. От друга страна, една от всеки четири компании смята да ограничи инвестициите си, а 42% - да ги запазят на същото ниво.

Проучването показва също, че, като цяло, компаниите са готови да жертват в известна степен печалбите си, за да запазят пазарен дял.

Анализът е проведен сред 76 компании в региона от секторите на бъзрооборотните стоки, здравеопазване и фармацевтика, индустриалния сектор, професионални и финансови услуги и др.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:06 | 28.08.22 г.
fallback