IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Първи спад в потреблението на безалкохолни за първото тримесечие от 1997 г.

За първи път след 1997 г. за първо тримесечие се отчита спад, за цялата година обаче очакванията са за ръст

10:24 | 27.04.09 г.
Първи спад в потреблението на безалкохолни за първото тримесечие от 1997 г.

За първи път в периода след 1997 г. в потреблението на безалкохолни напитки за първо тримесечие се отчита спад. За трите месеца на 2009 г. то е с 1% по-малко от предходната година. На пазара са реализирани напитки в размер на 308 млн. литра срещу 311 през предходната година. Това съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

При бутилираните води продажбите са по-ниски с 2%. Потреблението на натурални минерални води е намаляло с 3%, а на трапезните води - с 5%. Единствено при водите, предлагани за системите топла/студена вода има ръст от 5%.

При газираните напитки потреблението е повишено с 2%. В отделните подгрупи газирани напитки с най-висок ръст са напитките „лайт“ - 19%, следвани от напитките в групите „портокалови“ с 6%, „колови“ с 3%, „тоник и битери“ с 2%. Напитките в останалите групи са с отрицателен знак. Ръстът при газираните напитки се дължи на по-високите продажби на разфасовките, предназначени за домашна консумация над 2 литра.

При негазираните напитки е отчетен спад с 4%. Продажбите на напитки от групата „тихи с ниско плодово съдържание“ са намалели с 7%. Ръст от 3% има при разтворимите напитки. При натуралните сокове и нектари потреблението е по-ниско с 3% сравнено със същия период на предходната година. Реализирани са натурални сокове и нектари в размер на около 20 млн. литра, което е с близо 1 млн. литра по-малко.

Голяма част от компаниите пуснаха на пазара нови асортименти нектари с плодово съдържание между 25% и 80%. Расте разнообразието от опаковки и разфасовки, предназначени както за домашна консумация, така и за „студения пазар“.

В групите „студен чай“ и „спортни и енергийни“ напитки потреблението е увеличено съответно с 12% и 2%. Очакванията са, че консумацията на тези напитките ще се задържи с най-висок ръст и в края на годината ще бъде с 7-8% по-голяма от предходната.

Въпреки лекия спад в потреблението на безалкохолни напитки през първите три месеца очакванията за годината са общата консумация да достигне нива над 1,85 млрд. литра, или с около 2% ръст в сравнение с предходната година. Така потреблението на глава от населението може да достигне 244 литра, или с 2 литра повече от 2008 г.

През тримесечието няма промяна в цените на безалкохолните напитки в отделните групи, заявяват от асоциацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:42 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още