IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БНБ готви законови норми за рекламата на ипотечни кредити

Общо 45% от участниците в проучване на Федерацията на потребителите смятат, че банките дават подвеждаща информация за услугите си

16:10 | 13.04.09 г.
Автор - снимка
Създател
БНБ готви законови норми за рекламата на ипотечни кредити

БНБ подготвя предложения за законови промени, целящи по-добра защита на потребителите на финансови услуги и между тях е строга регламентация на рекламната информация за кредити за граждани, най-вече ипотечни, каза подуправителят на БНБ Румен Симеонов по време на семинар за защита на потребителите на финансови услуги.

Другите готвени законови промени предвиждат кредиторите да са длъжни да дават на гражданите определен тип и обем финансова информация, а освен това на потребителите да бъде предоставян от банките стандартен формуляр за преддоговорна информация. Посочените предложения по всяка вероятност ще влязат за разглеждане в парламента през есента.

Становището на БНБ е, че в България като цяло е въведено и се прилага европейското законодателство в областта на финансовите услуги. Последната директива на ЕК, приета едва в средата на март, също се транспонира към нашето законодателство и предложените от БНБ в тази връзка законови промени, свързани със съкращаване срока на изплащането на депозитите на граждани, скоро ще бъдат разгледани от Народното събрание, посочи още Симеонов.

От държавната Комисия за защита на потребителите съобщиха по време на семинара, че през миналата година подадените в комисията жалби от граждани относно финансови услуги са били 159 броя, докато само за първите три месеца на този година те са 71 броя. Това според председателя на комисията може да е резултат и от по-голямата чувствителност на гражданите по време на криза, така и поради факта, че потребителите вече по-добре знаят правата си.

Представено по време на днешния семинар проучване на Федерацията на потребителите в България, направено в няколко града в страната (София, Пловдив, Варна, Враца, Видин, Монтана, Радомир) между общо 586 човека сочи, че около 40% от запитаните нямат изобщо взаимоотношения с банки и не знаят какво е кредитна карта. Около 30% от запитаните не се интересуват от банкови услуги. От тези, които се интересуват от банкова информация (услуги, условия за депозити, кредити и др.), 44% не знаят откъде да я получат, а 23% не могат да я разберат.

Според отговорите на друга група въпроси от проучването 45% от запитаните смятат, че банките дават подвеждаща информация за услугите си, но въпреки това близо една трета от гражданите взе пак се допитват до банковите служители. Твърде голям процент – близо две трети от интересуващите се от банкови услуги, се допитват по въпроса до мнението на приятели и роднини.

Затова и 45% от запитаните отговарят, че в крайна сметка са избрали да вложат парите си в дадена банка, осланяйки се на мнението на приятели, а 27% разчитат на създадената вече репутация на банката. Оказва се, че около 40% от ползващите банкови услуги биха искали да участват в обучителни финансови семинари, но по възможност да са безплатни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:39 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още