IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Овергаз: Имаме закони, но не и реална либерализация на пазара на газ

Свързването на газопреносните системи на България и Турция би било полезно и за двете страни

17:56 | 10.03.09 г.
Автор - снимка
Създател
Овергаз: Имаме закони, но не и реална либерализация на пазара на газ

Въпреки че в България е въведено европейското законодателство в областта на енергетиката, пазарът още не е либерализиран, както то изисква, каза по време на енергийна конференция в София зам.-директорът на дружеството Светослав Иванов.

По думите му намесата на държавата на пазара на природен газ би трябвало да е по-скоро в посока създаване на благоприятни условия за развитие на бизнеса, а не на определяне на цените и засилване на регулациите.

Според Овергаз Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) определя цените за продажба в страната изцяло, а би могло например да има регулации само за цените за битовите потребители и малките фирми.

Участващият в конференцията представител на турската фирма Petco Energy пък посочи, че свързването на газопреносните системи на България и Турция би било полезно и за двете страни, тъй като, от една страна, при газова криза България ще си осигурява допълнителни количества „синьо гориво”, а освен това по този начин и Турция ще има достъп до газопреносните системи на Румъния и Гърция.

Относно втечнения газ от турска страна смятат, че въпреки диверсификацията на източниците втечненият газ е скъп, така че с него може да се осигурява само малка част от необходимото количество за дадена страна.

Български експерти от бранша обаче коментираха в тази връзка за Investor.bg, че например Гърция осигурява около 20% от необходимото й „синьо гориво” чрез втечнен газ, а в Испания над половината от ползвания газ е втечнен.

Намеренията на българската страна са на територията на Гърция (вероятно в района на Александруполис) съвместно да бъде построен терминал за втечнен газ, който да се ползва от двете страни.

Експертите посочват, че новите технологии вече намаляват цената на строителството на терминали и доставката със специални кораби на втечнен газ, а освен това при евентуална газова криза е много по-добре да има малко по-скъп газ, отколкото икономиката и гражданите да понасят щети.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:19 | 14.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още