IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Спад на потребителското доверие, все повече хора спестяват

Намаляват плановете за покупка на кола или жилище, над 60% очакват ръст на безработицата

11:16 | 06.02.09 г.
Автор - снимка
Създател
Спад на потребителското доверие, все повече хора спестяват

Потребителското доверие у нас се понижава през януари 2009 г. с 6,7 пункта в сравнение с октомври 2008, съобщава националната статистика. Спадът е по-голям при потребителите в градовете (-8 пункта), отколкото в селата (-4,3 пункта).

През януари се засилва негативизмът в оценките на потребителите за настоящата икономическа ситуация в страната. Очакванията за следващите дванадесет месеца са също по-песимистични, но само сред градското население.

Балансовият показател на очакванията на потребителите в градовете и селата по отношение на ръста на безработицата се повишава с 29,5 пункта в сравнение с три месеца по-рано. През януари 2009 г. 61,2% от градското и 68,3% от селското население считат, че безработицата ще се увеличи, докато през октомври 2008 г. техният дял е съответно 29,6 и 36 на сто.

Мненията на потребителите за настоящото движение на потребителските цени са по-умерени в сравнение с октомври 2008 г., в резултат на което през януари 2009 г. Инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са също по-ниски.

За второ поредно тримесечие оценките на потребителите за промените във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца са по-благоприятни, като по-високи са и очакванията им за следващата една година.

Отчита се също така подобряване на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация (с 2,7 пункта в сравнение с октомври 2008 г.), както и намерения на потребителите за повече спестявания през следващите дванадесет месеца (с 3,5 пункта спрямо три месеца по-рано).

През януари 2009 г. потребителите имат по-малка нагласа за закупуване на предмети за дълготрайна употреба. Те са склонни да харчат по-малко средства за тази цел. Балансовите показатели, свързани с намерението за закупуване на кола, жилище или подобрения в дома, се задържат на равнището от октомври 2008 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:31 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още