Писмо, свързано с продължаващата вече няколко дни пълна блокада на трафика по шосейните връзки на българо-гръцката граница, изпрати днес Министерството на транспорта до генералния директор на главна дирекция „Транспорт и енергетика” на Европейската комисия Матиас Рюте, съобщиха от министерството. До ЕК е изпратена също и декларация на българските автомобилни превозвачи по същия повод.
С документа българската страна отправя молба за спешно съдействие за осигуряването и гарантирането от гръцките власти на поне един постоянен коридор за преминаването на българските автомобили, осъществяващи превози на пътници и товари до и през територията на Гърция.
По-рано днес от големи фирми за автомобилни превози съобщиха за Investor.bg, че в подобни случаи съответната страна, в случая Гърция, е длъжна да осигури „коридор” за преминаване на чуждите превозвачи, т.е. един от трите гранични пункта да е отворен.
От Министерството на транспорта посочват в писмото, че подобна ситуация, без каквато и да е реакция от страна на гръцките власти, на практика засяга основните свободи на гражданите в ЕС и основополагащи принципи на Единния вътрешен пазар на Общността с всички произтичащи от това последици за нарушителите на тези правила.
В писмото се казва още, че българската държава приема правото на гражданите на ЕС да изразяват своя протест във връзка с идентифицирани от тях слабости в обществения живот, в т.ч. и правото на гръцките земеделски производители, но не и в случай, когато този протест нарушава основни права и свободи за други граждани на Европейския съюз.
В конкретния случай от блокадата на гръцките земеделски производители на всички ГКПП по българо-гръцката граница понасят загуби най-вече автомобилните превозвачи в България и някои други страни членки на ЕС, се подчертава още от българска страна.
В момента българската страна прави подробни изчисления и анализи на понесените загуби. От своя страна превозвачи съобщиха по-рано за Investor.bg, че ако блокадата на границата с Гърция продължи до края на седмицата, техните преки загуби може да достигнат 20 млн. евро.