Дали се обявяват цените на предлаганите стоки и услуги, предоставя ли се задължителната по закон информация за тях и издава ли се документ за продажба. За това следят инспектори от Комисията за защита на потребителите (КЗП) в кампания за проверки около коледните празници, която се провежда в сялата страна.
От комисията уточниха за Investor.bg, че по принцип проверки се правят всеки ден, но в периода в края на годината те са по-интензивни, като ще се обръща специално внимание на това как се обявяват празничните намаления в цените. До момента няма изготвена статистика за открити нарушения и заблуждаващи промоции в рамките на предпразничните проверки, като такива данни, ако бъде открити много нередности, ще бъдат предоставени в дните между Коледа и Нова година.
Изискванията по закон при провеждане на промоции и намаления са върху етикета на всеки от артикулите, освен новата му цена, да присъства и старата, която да е зачертана; преди да бъде пусната на по-ниска цена, стоката трябва да е продавана поне месец на предишната обявена на етикета; при обявяване на намаление на витрината на търговския обект да е посочен срокът, за който то е валидно - да е не по-дълъг от месец и не по-кратък от един работен ден.
В случай че са намалени само отделни артикули или групи стоки, това също трябва да бъде съобщено на потребителя от витрината, а намалените стоки да бъдат отделени от останалите в магазина на специално обозначени за тази цел места и потребителят да бъде информиран за това. Ако пък има изрични условия, при които важи намалението, търговецът е задължен да уведоми совите клиенти за тях.
Освен намаленията, друг основен акцент в настоящата кампания е безопасността на продуктите. Представителите на КЗП проверяват налична ли е цялата необходима информация за стоките като страна на произход, съществени характеристики, ред за въвеждане в експлоатация, указания за съхранение, както и документи, които удостоверяват безопасността им. Тези стоки, за които възникне съмнение, че крият риск, ще бъдат временно спрени и изпитани в лаборатория. Ако се окаже, че са опасни, ще бъдат забранени, а в противен случай – отново пуснати на пазара.
Проверяват се и туристическите обекти за удостоверение за категоризация и съответствие на предоставяната услуга с дадената категория.
И по време на празниците при съмнение за нередности гражданите денонощно могат да използват телефона на потребителя 0 700 111 22, на който да подадат сигнал за нарушения в търговски обект или да потърсят консултация от дежурния оператор. Мобилни екипи ще бъдат на разположение и ще извършват проверки по постъпилите оплаквания.