IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Продажбите чрез интернет се увеличават

00:47 | 09.09.02 г.
Автор - снимка
Създател
Продажбите чрез интернет се увеличават
Продажбите на стоки по интернет от българските виртуални магазини бележат среден ръст от 10-20% от началото на годината, показа проверка на "Дневник". Нарастването е постоянна тенденция, твърдят представители на магазините, но все още обемите са малки.

Виртуалните магазини са фирми, които предлагат стоки и услуги, използвайки световната мрежа интернет. Този начин на продажба се смята за изключително перспективен. Плюсовете са по-ниските цени и по-малките разходи за съхранение на стоките, директната доставка от производител или вносител, както и големият избор за клиента и спестяването на време за намиране на подходящия продукт.

Реално действащите интернет магазини в България са 100.

Най-продаваните стоки са GSM-апарати, книги, апартаменти, фототехника, лаптопи, компютри. Нарастването на продажбите е различно при различните стоки и зависи от вида и големината на интернет магазина. Най-голямо увеличение се наблюдава при т.нар. виртуални портали, където всеки търговец има възможността да създаде свой интернет магазин. "Продажбите ни нарастват с 10-20% месечно", казаха от 911.bg, които предлагат тази услуга. Нарастването продължава и през летните месеци, които по принцип са по-слаби заради отпуските и по-малкия достъп до интернет на работещите с компютри. Двойно нарастване на продажбите от началото на годината отбелязват и от get.bg, където се продават основно GSM-и и цифрови фотоапарати.

"Това, което ни радва, е увеличението на поръчките от редовните клиенти", каза за "Дневник" Владимир Георгиев, директор на виртуална книжарница "Пингвините". Виртуалните книжарници са едни от най-успешните от т.нар. специализирани магазини в интернет, което се дължи основно на сигурността на клиента за качеството на закупуваната стока и традициите на книгоразпространението по пощата.

Друга тенденция при продажбите в мрежата е увеличението на подаръци от българи - най-вече емигранти, за техни роднини в България. "Купува се всичко - часовници, парфюми, електроуреди", заяви Русен Русенов, управител на bgdot.com, чийто магазин се е специализирал в такива продажби. Някои сайтове предлагат специални оферти за нашите сънародници в чужбина.

Въпреки положителните тенденции обемът на продажбите чрез интернет остава нисък. "Приходите от продажби не стигат за издържането на магазина. Увеличение има, но ако си започнал от 10-12 продажби, то не е съществено", казват от easyshop.bg, Според повечето представители от бранша бавният растеж се дължи най-вече на недостига на навици у потребителите, неосведомеността, липсата на достъп до мрежата, несигурността в качеството на търгуваните стоки. Ето защо някои сайтове като 911.bg и mobilis.bg предоставят и телефонен номер, на който клиентите могат да поговорят с оператор. "Хората гледат, гледат и накрая ни се обаждат по телефона за по-сигурно", коментираха от 911.bg.

Разходите за доставка са друга причина, която възпира клиентите, особено що се отнася за малки покупки. Повечето магазини изискват от два до шест лева такса в зависимост от разстоянието (за България), но за покупки над сума от 30 до 60 лв. таксата отпада.

Малкото разплащания чрез дебитни и кредитни карти също се изтъква като основна причина за ниските стокообороти. "Електронните разплащания облекчават изключително много работата ни", обясниха от 1001stoki.com. Около 1% от всичките ни разплащания стават чрез електронната система за разплащания ePay, казват търговци, които я използват. Повечето от тях смятат, че системата е достатъчно сигурна. Тя им дава възможност да получават плащания по интернет посредством национални и международни банкови карти. За да се извърши плащане, е необходима регистрация и на търговеца, и на клиента, като при покупка последният не дава информация на виртуалния магазин за номера на своята карта, а само клиентски номер в ePay. "Номерата на картите и данните за притежателите им се съхраняват на отделен сървър, което допълнително повишава сигурността", казаха от ePay.

Към края на август регистрираните клиенти на ePay.bg са 14 486. През миналата година чрез електронната система за разплащания са били извършени близо 22 транзакции за 1.226 млн. лв., а за осемте месеца на 2002 г. - почти 21 хил. плащания за 1.065 млн. лв.

Въпреки положителните тенденции за повечето търговци "големият бум" на електронната търговия все още остава в бъдещето. Положителни очаквания има за приложението на специализираните виртуални магазини за осъществяване на регулярни поръчки между традиционни бизнес партньори. Големи производители и дистрибутори правят опити за внедряването на интернет в техните вътрешни софтуерни решения за опростяване на системата на заявки със своите клиенти. Според мнозина представители на магазините за електронна търговия една рекламна кампания за популяризиране на този начин за продажба на стоки и услуги би била изключително полезна.

----------------------------------------

Видове интернет магазини

Портали

Това са големи електронни магазини, които освен продажба на различни видове стоки и услуги дават възможност и на други търговци да създадат в рамките на техния сайт свой виртуален магазин, като им осигуряват поддръжка и софтуер. Те се смятат за едни от най-перспективните, тъй като предоставят много голям избор на своите клиенти от продукти на различни производители и вносители. В България тази услуга се предлага от 911.bg и bazarbg.com.

Виртуални хипермаркети

Те притежават един сайт и един голям склад или мрежа от складове, в който има широк асортимент от стоки (като в реалните хипермаркети "Била" или "Метро"). Доставките се извършват от тези складове. В България все още не са много разпространени. За такъв може да се смята get.bg.

Универсални магазини

Предлагат по-малко видове стоки от хипермаркетите - това са най-вече най-търсените за търговия по интернет - GSM-апарати, компютри, книги, музика, филми, цветя и др. Такива са mobilis.bg, eTrade.bg.

Аукциони

В тези сайтове се провеждат онлайн аукциони. Най-популярен в света е amazon.com. У нас - okazion.bg. Търговете имат различна продължителност в зависимост от желанието на продавача, като през това време потенциалните купувачи на стоката предлагат цени за продаваната стока. На сайта се посочва най-високата предложена до този момент цена и така до изтичане на срока на търга. Проблем е гарантирането на плащането след търга, поради което на всеки регистриран клиент се съставя "досие", в което се посочват покупките и отказаните сделки.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:32 | 28.08.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още