С 11% е нараснало потреблението на безалкохолни напитки в България към месец септември спрямо деветте месеца на миналата година, показват данни на асоциацията на производителите в бранша.
За периода са консумирани общо 1,358 млрд. литра, което е със 140 млн. литра повече спрямо януари - септември 2007 г.
За 9-те месеца българският потребител е изпил общо 587 млн. литра бутилирани води, като ръстът възлиза на 10%. При натуралните минерални води увеличението е с 9%, а при водите, предлагани в обществения сектор в галони 19,4 литра - с 11%.
Повишено е търсенето на натурални плодови сокове и нектари - със 17%. Това е с близо 12 млн. литра повече от предходната година и е формирано основно от продукти, произведени в България. Същевременно на пазара се засилва присъствието на сокове и нектари, внесени отвън, уточняват от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. В момента на българския пазар се предлагат над 1000 вида от 60 марки плодови сокове и нектари на наши и чужди производители.
Сравнително високи са продажбите на газирани напитки, увеличението при които е с 9%. Търсенето на напитките тип “кола” е нараснало с 16%, на тип „портокал” - с 18%. При напитките „лайт” продажбите са увеличени с 30%. Това потвърждава тезата, че потребителите търсят все повече напитки, алтернативни на калоричните, с цел поддържане на добро здраве и фигура.
Увеличават се продажбите в по-големи разфасовки, които са по-удобни за консумация в дома. Това е основната причина цените на газираните напитки да се запазват като цяло на нивото от предходната година.
При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, пуншове, разтворими и разреждащи се, потреблението за деветте месеца е нараснало с 11% (с 6 млн. литра), при разтворимите прахообразни напитки увеличението е с 19%.
В групите на напитките “студен чай” и “енергийни & спортни” ръстът за деветмесечието е съответно 58% и 54%. Увеличава се делът на продукти от двете групи, произведени в България. Благодарение на тях цените на продуктите, които се предлагат на пазара, се задържат на нивото от предходната година.
Удобството за потребителите в заведенията за обществено хранене и растящата отговорност на компаниите към проблемите, свързани с опазване на околната среда, са сред причините делът на напитки в стъклени опаковки да се увеличава.
Засилва се тенденцията фирмите да предлагат повече продукти, произведени без консерванти, с натурални аромати и оцветители, с повишени хранителни стойности и здравословен ефект. Все повече компании поставят на етикетите на напитките си икони, информиращи потребителите за енергийните стойности в 100 мл напитка.
За цялата 2008 г. се очаква потреблението на безалкохолни на глава от населението да се увеличи с 12% до 245 литра, а общото потребление да достигне 1,85 млрд. литра.