Кюстендилският производител на вълнени прежди и изделия Велбъдж АД отчита 4,1 млн. лв. загуба за деветмесечието на 2008 г. спрямо 1,22 млн. лв. загуба за съпоставимия период на 2007 г.
Продажбите на продукция намаляват четворно до 954 хил. лв. за деветмесечието на 2008 г., спрямо 3,8 млн. лв. за същия период на 2007 г.
Силно се увеличават продажбите в раздел Други, до 5,16 млн. лв. за деветмесечието на 2008 г., спрямо 233 хил. лв. за съпоставимия период на 2007 г. В този раздел попада продажбата на дълготрайни материални активи. Балансовата стойност на продадените активи, без продукция за деветмесечието на 2008 г., е 4,8 млн. лв.
Отчетът за паричния поток показва, че са погасени заеми за 1,4 млн. лв.
В последните няколко години българският пазар за текстилна промишленост търпи силен натиск в лицето на агресивно развиващи се непазарни икономики като Индия Китай, Корея и Турция, се казва в доклада за дейността на Велбъжд АД. От 2004 г. е налице почти неограничен достъп на азиатски производители до световните пазари, включително българския. Освен многократно по-ниската себестойност на произвежданата от тях продукция допълнително се стимулира износът в тези държави чрез предоставяне на големи
държавни субсидии. Така например в Китай износителите на текстил могат да разчитат на субсидия, която стига до 75%.
Влошената конкурентоспособност на българските производители на текстил и в частност Велбъжд АД търпи негативен ефект и от установяването на българския пазар на редица големи инвеститори в българската текстилна промишленост като ADF (Франция), Вестиконфекс (Португалия), Миролио Груп (Италия), Мазер Холдинг (Турция), Модернотекс (Турция), Демо - България (Гърция). Построените от тях фабрики въпреки положителната икономическа роля, която имат по отношение на регионите, в които са изградени, в национален мащаб представляват мощен конкурент за българските производители чрез възможностите си за изграждане на скъпи съоръжения и оборудване и инвестирането на значителни средства за иновации и разширяване на производството. Посочените по-горе негативни тенденции имат за свой закономерен резултат постепенно свиване на пазарния дял на редица български производители на текстил на вътрешния пазар и дори отпадане на някои от тях от пазара, казват от Велбъжд.
Дружеството отчита високи разходи за покриване на нормативи и стандарти на Европейския съюз. Въпреки че нито европейската, нито българската екомаркировка са задължителни, редица предприятия оценяват положително притежаването на такъв знак за обществена ангажираност и социална отговорност по отношение на значими проблеми като опазването на околната среда. Това обаче е свързано с редица изследвания и проби на продукта, което, също както и спазването на изискванията за качество по отношение на правото на продукта да бъде продаван под определен етикет, би оскъпило значително продукта.
Посоченият риск може да бъде ограничен, тъй като Велбъжд АД притежава сертификат Еко-Текс стандарт 100 за екологично чисти багрила, който гарантира, че продуктите отговарят на екологичните изисквания. Дружеството притежава собствена лаборатория за контрол върху суровините, полуфабрикатите и готовата продукция, както по отношение на качеството така и по отношение на безопасността им за околната среда.
Наблюдава се покачване цените на основните суровини и материали, свързани с дейността на Велбъжд АД. Дружеството търпи и допълнителни затруднения от неритмични и затруднени доставки. Негативно влияние оказва покачването на цената на електроенергията за промишлени нужди.
За последните 12 месеца цената на акциите на Велбъжд АД се е понижила със 79,07% до 1,8 лв. за акция.
Свързани компании: