Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) обмисля въвеждането на квоти за производство на биогорива, каза днес на конференция за пазара на биогорива Костадинка Тодорова, директор „Енергийна ефективност и опазване на околната среда” в МИЕ.
Тя посочи, че този вариант се прилага във Франция, където държавата определя на производителите задължителни количества (квоти) за производство на биодизел и биоетанол, като поема ангажимента да изкупи тези количества, а останалите (ако предприятията са произвели повече), те сами реализират на вътрешния или външния пазар без преференции.
Индикативната цел за тази година за производство на биодизел е 34 хил. т, а на биоетанол – 10 хил. т, като съществуващите мощности са за производство на общо 50 хил. т годишно. За първото шестмесечие на годината са произведени 17 хил. т биодизел, а биоетанол не е произвеждан.
Освен това има проекти за инсталации, част от които са в процес на осъществяване, за производство на общо 300 хил. т биогорива годишно, т.е. страната ни спокойно може да изпълни поставените цели в тази насока, каза за Investor.bg Костадинка Тодорова. А тези цели предвиждат през 2010 г. производството на биогорива да е 5,75% от употребяваните в страната, а през 2020 г. - 10%. Проблем е обаче реализирането на тези горива на пазара (в смес с минералните в съотношение 5:95), тъй като са по-скъпи от традиционните и не се купуват от шофьорите.
В тази връзка от Националната асоциация по биогорива упрекнаха МИЕ, че не е придвижило въпроса с нотификацията (одобрението) от ЕК на нулевия акциз върху биогоривата. От министерството пък отговориха, че с този въпрос се занимава Министерството на финансите.
По-конкретно проблемът с биоетанола е, че той може да се смесва само с бензин, произведен по определена технология, за която са необходими допълнителни инвестиции, които трябва да направи за своя сметка Лукойл Нефтохим – Бургас (който е единствения му производител в страната).
Производителите на биогорива призоваха държавата в лицето на МИЕ да им помогне с данъчни и други облекчения за разширяване на техния пазар в страната и за популяризиране на биогоривата сред потребителите. От ръководството на „Зърнени храни България” посочиха, че скоро ще влезе в действие тяхната инсталация с капацитет 100 хил. т биодизел годишно, и ако нямат достатъчен пазар в страната, че изнасят горивото си в ЕС.
Присъстващият на днешната конференция представител на Shell опонира, че и производителите на традиционни горива имат проблеми, но не занимават с тях държавата, а се справят сами.
От своя страна, Българската петролна и газова асоциация предложи някои компромисни законодателни промени, предвиждащи по-плавно постигане на индикативната цел – 10% от използваните горива в транспорта да са биогорива до 2020 г.
Петролната и газова асоциация смята също за по-справедливо задължението за смесване на минерални с биогорива да е само на производителите и вносителите, но не и на търговците, които при това нямат данъчни складове. От асоциацията предлагат още отчитането размера на биокомпонента да става на годишна база, а не да като процент от всеки литър дизел и бензин.