IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Глоба от 300 хил. лв. за Пловдивския панаир за злоупотреба с монопол*

Нарушенията са свързани с налагане на нелоялни търговски условия и ценова злоупотреба

11:49 | 13.10.08 г.
Автор - снимка
Създател
Глоба от 300 хил. лв. за Пловдивския панаир за злоупотреба с монопол*

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че е наложила две санкции на обща стойност 300 хил. лв. на „Международен панаир Пловдив“ АД, гр. Пловдив, за извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията.

Нарушенията са свързани с налагане на нелоялни търговски условия и ценова злоупотреба.

„Международен панаир Пловдив“ АД притежава господстващо положение на пазара за предоставяне на услугите „право на изграждане”, „заверка на проект” и „изграждане на изложбени конструкции”. КЗК е установила, че дружеството се е възползвало от монополното си положение при предоставяне на услугата „изграждане на изложбени конструкции”, повишило е цената й само спрямо конкурентните фирми, а е запазило своята пакетна цена за право и изграждане на изложбените конструкции.

По този начин „Международен панаир Пловдив“ АД лишава останалите участници на пазара от възможност за печалба и елиминира реалната конкуренция, посочват от регулаторния орган.

Проучването е показало още, че липсва ясна регламентация на правото на отказ на „Международен панаир Пловдив“ АД да сключва договори за изграждане на изложбени конструкции, както и на правото на едностранно изменение на Общите условия и тарифите. Това дава възможност на дружеството да налага нелоялни търговски условия и едностранно да изменя Общите условия, вкл. цени, във вреда на интересите на клиентите на Панаира.

Производството е образувано по самосезиране, въз основа на писмо от посланика на Белгия Филип Беке, сигнал от Филип Суинен (директор на търговската агенция на белгийската област Валония) и по молба на „Асоциация на фирмите за панаирни и изложбени услуги – България”.

От Международен панаир Пловдив заявиха, че ще обжалват пред Върховния административен съд решението на КЗК.

Международен панаир Пловдив е една от близо 30-те компании, организиращи изложения в България, но не е монополист, се казва в изявлението на компанията. Годишно в страната се провеждат около 200 панаирни прояви в 40 града домакини. В Пловдив се организират 47 от тях, а над 55 – в София, подчертават от панаира.

Съгласно своя статут Международен панаир Пловдив, в който акционер е и държавата, има за основна задача да представя българската икономика. В този смисъл той не се стреми към монопол на пазара, а към възможно най-пълно представителство на българските фирми и към контакти с възможно най-широк кръг партньори, чиито права никога не са били накърнени, се казва в съобщението.

Отношенията с тях се регламентират въз основа на Общите условия и тарифи за участие в проявите, организирани от дружеството, както и от договори с фирмите, изграждащи щандове и бунгала на територията на панаирния комплекс. Те са приели вписаните права и задължения на страните.
В Общите условия е записано, че Международен панаир Пловдив си запазва правото да извършва промени в тях и своевременно да уведомява партньорите си. На същия принцип работят и други големи компании и финансови институции в България, в чиито договори също е отбелязано правото на едностранни промени, без да се фиксират срокове, посочват още от панаира.

Не е прецедент и включеното право на отказ от сключване на договори с фирми за изграждане на щандове, бунгала или извършване на други услуги. Както всички търговски дружества в България, така и Международен панаир Пловдив има право да избира с кои контрагенти да работи. В случая то се базира на изисквания за безопасност, качество на изграждането, коректност на партньорите и други съществени показатели. До този момент Международен панаир Пловдив не се е възползвал от това свое право и не е отказал на нито една външна фирма да изгражда щандове и бунгала, твърдят от компанията.

Що се отнася до „стесняването на маржа”, упоменато от Комисията за защита на конкуренцията, то се дължи не на различна такса за изграждане, които е дължима от външните фирми. Преди Международния технически панаир през 2007 г. строителните фирми поискаха да бъде удължен периодът за монтаж от 10 на 20 дни. Това увеличава разходите за ток, вода, охрана, общо почистване, обслужващ персонал, които влизат в таксата. Основанията за нея се потвърждават и от Комисията за защита на конкуренцията именно заради тези разходи. Тяхното увеличаване води и до повишаване на размера й, поясняват от панаира.

*Информацията е актуализирана в 15.50 часа

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:12 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още