Изпълнителният директор ще носи основната управленска отговорност за законосъобразното и ефективно изпълнение на оперативната дейност на Национална агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ) и ще я отчита пред Министерския съвет, се казва в утвърдения на днешното заседание на Министерски съвет нов правилник за работата агенцията.
Директорът ще отговаря за изпълнението на всеки конкретен проект на НАПИ, съфинансиран от структурните и кохезионния фонд по оперативните програми на ЕС, съгласно сключения договор за отпускане на безвъзмездна финансова помощ и приложимото вътрешно и европейско законодателство.
НАПИ ще е юридическо лице – първостепенен разпоредител с бюджетни кредити. 5-членният Надзорен съвет на агенцията е постоянно действащ орган. По предложение на изпълнителния директор той ще одобрява проекта на стратегия за развитие на пътната инфраструктура и средносрочната оперативна програма за реализацията й; средносрочният инвестиционен финансов план и годишната инвестиционна програма; средносрочната бюджетна прогноза за инвестиции и др.
Структурата на НАПИ ще е организирана по начин, който не позволява един служител да заема длъжност в структурно звено, в което той има достъп до несъвместими дейности – структурно разграничени са разработването на инвестиционните проекти, на тръжната документация, организирането на обществените поръчки, подготовката и сключването на договори, верификацията и т. н.
С цел превенция на конфликт на интереси, служителите и техните семейства няма да могат да придобиват участие или да работят в компании, които са били изпълнители на обществена поръчка, докато са служители и 1 година след като са напуснали агенцията.
Възлагането на обществените поръчки ще се администрира от дирекция „Обществени поръчки” по предложение на дирекциите, координиращи проектите. Тя ще координира сключването на договорите с изпълнителите, както и евентуалните изменения по тях. Надзорният съвет на НАПИ ще одобрява общите правила за организацията и процедурите по възлагане на обществените поръчки и типовите договори.
Ще бъде създадена нова дирекция „Оперативен контрол и управление на риска”. Тя ще отговаря за централизираното управление на риска, сигурността на информацията, докладване на нередностите и за оперативния контрол – предварителен, служебен и финансов, както и за мониторинга и оценката по отношение на оперативната дейност и служителите на агенцията.
При констатирани нередности служителите на дирекцията ще могат да предложат временно спиране на работата по обектите, неприемане на извършената дейност, санкциониране на контрагенти и служители и прекратяване на договори.
По-късно днес премиерът Сергей Станишев назначи Иван Атанасов за председател на Надзорния съвет на Национална агенция „Пътна инфраструктура”. Миналата седмица пък правителството определи 5-членния състав на Надзорния съвет на агенцията, който е с мандат от 5 години.
*Актуализиран към 17,20 часа