Игри от типа „Намери ключа“ или „Открий съкровището“ намират широко признание сред компаниите, които се опитват да мотивират екипите си и да подобрят резултатите от работата.
Осъзнал ползите от колективните мероприятия за сплотяване на екипа, българският бизнес започва все повече да отделя време и ресурси за организиране на тиймбилдинг, с който да се подобри ефективността на работата, вътрешноорганизационните взаимодействия и мотивацията на заетите в отделната организация. За Investor.bg представители на компании, предлагащи услугата тиймбилдинг в България, изразиха позитивизъм относно перспективите й на местния пазар и представиха нейните характеристики.
По отношение на дела от българските компании, които ползват тази услуга, от Impact training center посочват 20-25%, а от Teambuilding Adventures отбелязват, че през последните 1-2 години започва да расте интересът на изцяло българските фирми към този тип тренинги, но техният дял е значително по-малък от големите и средни предприятия с чуждо участие или представителствата на чуждестранни компании.
Общо от компаниите от среден калибър както по отношение на капитал, така и по отношение на служители (между 50-250 души), около 80% организират подобни мероприятия, пък коментират от X-treme Venturing. „Като цяло мениджърите в България узряват за нуждата от формиране на колективен дух, с което да се повиши желанието за работа“, добавят от компанията.
Тиймбилдингът има много и разнообразни проявления
Двете основни направления са заниманията indoor и тези outdoor. При първия вариант фокусът е върху определени личностни характеристики, т. нар. soft skills, като при тези тренинги широко застъпен е т. нар. brainstorming и игри за увеличаване на креативността. При този вид занимания се открояват лидерът, арбитърът, най-експресивните индивиди и като цяло се определят различните типажи. При втория вид занимания най-популярни са игрите за намиране на съкровище, други логически игри, различни загадки, програми, изискващи физическа активност. Доколко са ефективни различните програми зависи от множество фактори като сезон, възраст на участващите, служебен ранг.
Като най-привлекателен формат за провеждане на тиймбилдинг от Impact training center без колебание посочват двудневни, интерактивни дейности без силно изразен рисков елемент.
В зависимост от конкретните цели на тиймбилдинга се определя и видът мероприятие, което ще се организира, добавят от Teambuilding Adventures. Тези, които са с цел нетипични, разпускащи и сплотяващи преживявания, са на сезони – през различни етапи се повишава интересът към различни продукти, като, разбира се, всичко това е в зависимост от големината на групата и конкретните нужди, които обуславят подхода. Когато става въпрос за сценарий, който има за цел да разреши дадени проблеми в организацията, подходът изцяло зависи от организацията и проблемите й и се изгражда стратегия за конкретните нужди.
Тиймбилдингът обаче е една от многото управленски техники за изграждане и подобряване ефективността на екипа и не може да изпълни своята роля, ако не е част от по-мащабен процес, смятат специалистите.
Тиймбилдинг или банкет?
Често пъти управленските техники за сплотяване на екипа се синтезират в организирането на веселото групово събитие, изживяване тип „банкет“. Такова събиране е забавно, но е средство за награждаване, а не за създаване на екип, поясняват организаторите на тиймбилдинг.
Възможен и работещ вариант е да се направи групово обучение в посока на трудовата или личностна експертиза, като това едновременно би повишило компетенциите и би имало сплотяващия ефект на групово изживяване, което цели тиймбилдингът.
И докато за участие в празненство мащабът не е от съществено значение за гонения резултат, то при тиймбилдинга според някои има оптимален брой на участниците. Ако те са прекалено много, се препоръчва групиране в отбори от по между 12 и 30 души.
Теории и постулати
При разговор с представителите на този бизнес споменаването на теоретични обосновки и теории като теорията за йерархията на потребностите на Маслоу, двуфакторната теория на Херцберг и др. е почти неизменно. Ефектът от тяхното прилагане и изучаване от компаниите обаче го има само ако към тях се подхожда професионално и съобразно потребностите на конкретната тиймбилдинг програма.
„Разработени в световен мащаб стратегии и тренинги се базират както на теориите за потребностите и мотивацията в психологията, така и на законите и нуждите на бизнеса. Не мисля, че може да се разграничат конкретни имплементирани теории, по-скоро се наблюдава симбиоза между две доста различни, но стратегически съвместими направления“, казват от Teambuilding Venturing.
Тиймбилдингът е най-вече бизнес
Предоставянето на бизнеса на услуги за изграждане и сплотяване на екипи е бизнес, който никак не е за подценяване. Въпреки че според оценки на компаниите в него у нас тиймбилдингите навлизат с 10-15-годишно закъснение в сравнение със страните от Западна Европа, повечето цитират сравнително високи процентни ръстове на оборотите си за миналата година, без да навлизат в конкретика за цифрите като номинален обем, но залагайки на големи повишение и за тази година.
Очакванията за ръста в броя на клиентите за 2008 спрямо 2007 г. варират от 15% през 50% до 60%. Въпреки значителните отклонения между очакванията, всички са с положителен знак. Засега никой от бранша не се ангажира с оценка на този пазар или с прогноза за обема му в бъдеще, като към момента на него има над 25 фирми.