IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Преглед на печата за 12 май

08:22 | 12.05.08 г.
Автор - снимка
Създател
Преглед на печата за 12 май

Правителството е пред финален тест за европарите
в. Дневник

Срещата на управляващата коалиция в "Катарино" премина под сянката на нови предупреждения от Брюксел не само за продължаване на ембаргото върху парите по предприсъединителните програми, но и за временно замразяване и дори намаляване на предвидената в договора с ЕС сума от еврофондовете. Заседанието, в което участваха ръководствата на БСП, НДСВ и ДПС, министрите и депутати, започна с дискусия именно около парите от ЕС, която първоначално беше насрочена за края на сбирката. Политици обясниха промяната в дневния ред със сериозността на сигналите от Брюксел.

Въпреки неофициалните коментари на участници от типа "Нещата са стигнали дотам, че ако не се вземат спешни мерки, ни чака нов скандал, много по-сериозен от този в МВР" на заключителната пресконференция в неделя премиерът Сергей Станишев демонстрираше увереност, че проблемите, макар и сериозни, ще бъдат решени. "Ситуацията не е рутинна - трябва да покажем не само политическа воля, но и конкретни резултати, и съм уверен, че в следващите няколко седмици ще ги видите", каза министър-председателят. Според източници от Брюксел засега Европейската комисия чака завършването на проверките на предприсъединителните фондове, преди да вземе решение за финансово наказание на България.

Еврото = 1,10 лева
в. Стандарт

Реалната цена на 1 евро в момента е 1,10 лева. Тази сензационна новина съобщи за "Стандарт" подуправителят на БНБ Димитър Костов. Той направи проста сметка - по данни на БНБ към края на април валутният ни резерв е 12,7 млрд. евро. Парите в страната пък са близо 14 млрд. лв. Като се разделят левовете на резервите в евро, се получава реалното съотношение за момента. Иначе официалният курс, с който работи цялата икономика и банките, е 1,95583 лева за евро. Eдна от причините за разликата е големият бюджетен излишък, но пък той държи инфлацията ниска. Няма никакъв вариант за промяна на официалния курс на еврото, увериха от БНБ. Резервите на държавата дават стабилност на икономиката, отвързването ни от еврото ще убие бизнеса, обясниха икономисти. Ще запазим валутния борд, докато приемем еврото, увери вчера и премиерът Сергей Станишев.

Последно - здравната вноска става 8%
в. Дневник

Демонополизацията на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще започне от началото на 2009 г., а през 2010 г. частните фондове ще конкурират изцяло институцията. Това е решил в неделя съветът на управляващата коалиция. В последната седмица от БСП подаваха сигнали, че реформата в сектора ще бъде отложена за следващото правителство. От НДСВ и ДПС обаче отговориха, че няма да отстъпят от първоначално уговорените срокове.

Вчера управляващите решиха здравната осигуровка да се увеличи от 6 на 8% от 1 януари 2009 г., с което в системата се очаква да се влеят около 1 млрд. лв. След преразпределение вдигането на вноската няма да доведе до повишаване на общата осигурителна тежест. Увеличаването на здравната вноска е първата стъпка към реформата.

Спорът за порт Лом влезе в съда
в. Сега

Битката за пристанище Лом става все по-ожесточена и затъва в спорове. "Кремиковци Трейд", свързана с Васил Божков, внесе жалба във Върховния административен съд (ВАС) срещу спирането на процедурата за концесия на порта. "Понасяме загуби от забавянето", коментира управителят на компанията Чавдар Минчев. В края на април Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) уважи възражението на друг участник в конкурса за порта - "Бри порт" на Христо Ковачки, и спря процедурата до решаването на спора по същество. Обединението "Бри порт" се оплака в КЗК, че неправилно е било отстранено от състезанието. Очаква се до края на май КЗК да се произнесе. Преди Ковачки жалба подаде и друг отстранен участник - българо-украинското дружество "Порт Лом тест НРС", но КЗК я отхвърли.

Без газови уредби за автомобилите след 2009 година
в. Новинар

Цените на таксиметровите услуги могат да скочат двойно след 2009 година. Причината за това е новото изискване на Брюксел автомобилите да се движат само с горивото, за което е била произведена колата. В момента много автомобили, произведени да возят на бензин, са с допълнително инсталирана газова бутилка. Причината е, че така на шофьорите им излиза много по-евтино, тъй като газът метан е на по-ниска цена от обикновения бензин. Метанът върви по около 1,30 лв. литърът, а бензинът вече удари 2,50 лв. Много от такситата у нас обаче карат с газова уредба, монтирана допълнително в колата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:55 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още