IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще насърчават износа със селективна подкрепа на бизнеса и нова агенция

От икономическото министерство засега не уточняват кои ще са областите, в които ще има специална подкрепа за фирмите износителки

11:46 | 14.01.08 г.
Автор - снимка
Създател
Ще насърчават износа със селективна подкрепа на бизнеса и нова агенция
„Необходимо е износът на страната ни да се насърчава, тъй като според последните официални данни за десетте месеца на 2007 г. негативният търговски баланс възлиза на 5,4 млрд. евро“, каза заместник-министърът на икономиката и енергетиката Явор Куюмджиев по време на представянето пред журналисти на концепцията за експортна политика на България. За десетте месеца на миналата година данните сочат, че ръстът на експорта ни е 9%, но ръстът на вноса е 18 на сто.

Размерът на чуждестранните инвестиции по думите на Куюмджиев е 5,6 млрд. евро, което компенсира отрицателния търговски баланс, „но ако тенденцията се запази, това няма да е добре за страната ни“.

Начините за увеличаване на износа ни може да се разглеждат в две направления – едното, което е по-лесно, но не е за предпочитане, е да се ориентираме към производството на по-евтини и качествени стоки, както прави Китай например, каза зам.-министърът. Другият начин според него е да се ориентираме към производството на стоки, изискващи високи технологии и съответно имащи висока добавена стойност. „Имайки предвид икономическия потенциал на страната ни, това означава, че би трябвало да се концентрираме в 3-5 области, като едновременно с това страната ни развива и маркетинга в тези и други области, чието производство е насочено към износ“.

Явор Куюмджиев обаче не уточни кои точно области се имат предвид.

Концепцията на Министерство на икономиката и енергетиката (МИЕ) за увеличаване на износа включва три стълба. Единият от тях е именно селективна подкрепа на инвеститорите в някои области, което предвижда развитие на индустриалните зони, на инфраструктурата и адекватна данъчна политика.

Вторият стълб включва развитие на бизнес средата, като неговите компоненти са определени като основно извън сферата на МИЕ и предвиждат развитие на човешкия капитал, подкрепа на научната и развойна дейност, правна сигурност, борба с корупцията и др.

Третият стълб предвижда активна подкрепа на износа, като за целта ще бъде създадена експортна агенция. Стремежът е тя да заработи до края на 2008 г.

Цялостната експортна политика на държавата се очаква да бъде изработена до месец юни, като в работната група влизат и представители на бизнеса.

При изработването на експортната ни политика ще имаме предвид главно примера на Чехия, тъй като тя е с подобни на нашата страна размери, обясни зам.-министърът. През 1997 г. Чехия е имала отрицателно търговско салдо в размер на 6 млрд. евро. След шест години търговският баланс на страната е нула, докато сега положителното салдо е 5 млрд. евро. 80% от износа на страна се формира от 6-7 големи фирми, между които CEZ, Шкода, Хюндай и др.

Що се отнася до България, от страните от ЕС ние имаме положително търговско салдо единствено с Белгия и то главно защото Солвей Соди изнася 90% от продукцията си там.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:28 | 29.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още