Изследването е проведено през ноември тази година сред населението между 18 и 60 г. в градовете с над 25 000 жители.
Потребителските кредити са един от най-популярните банкови продукти след дебитните карти, показват резултатите от проучването. Изследваните лица демонстрират висока склонност да повторят избора си на този банков продукт – 55,7% от ползвалите кредит заявяват, че имат намерение отново да изтеглят такъв.
За разлика от потребителските кредити, кредитите с ипотека не са сред най-често ползваните предложения на банките - този продукт се счита за по-подходящ при по-крупни разходи, като закупуване на имот (47,8%), развитие на бизнес (22,9%) и строеж (22,9%).
Българите взимат заем за повече от една цел, но най-вече за ремонт (49,5%) и обзавеждане (41,8%), става ясно още от проучването.
На една от челните позиции (41,2%) се нарежда и желанието за покупка на кола чрез потребителски кредит. Закупуването на имот, желанието за развитие на бизнес и намерението да строят реализират съответно 36%, 23,3% и 17,7% от анкетираните. Заемът за почивка или екскурзия обаче не е популярен у нас – едва 6,5% от теглилите кредит заявяват, че биха го използвали с тази цел.
Като цяло най-важният фактор, от който се ръководят хората при избор на банка, са размерът на лихвите, годишните такси и таксите за обслужване (85% от интервюираните). За 50% от хората водещ фактор е опростената и бърза процедура – най-вече изискването за малък брой документи.
По данни на Българска народна банка кредитите за домакинства и нетърговски организации, обслужващи домакинствата, (НТООД) към края на октомври са на стойност 12,74 млрд. лв., или 38,3% от всички кредити. От тях потребителските кредити са в размер на 5,41 млрд. лв. (16,3% от всички кредити), като регистрират ръст от 40% на годишна база.