Три жп проекта бяха одобрени за финансиране от бюджета на Европейската комисия (ЕК) за развитие на Транс-европейската транспортна мрежа (TEN-T), съобщиха от Министерство на транспорта.
Одобрените проекти са за техническа помощ и се финансират от годишната работна програма за 2007 г. на TEN-T. Общата им стойност е 7,3 млн. евро, от които 50% са помощ от Общността, а 50% са национално съфинансиране.
Проектите са техническа помощ за възстановяване на проектни параметри на железопътната линия Русе – Варна, за строителство на интермодален терминал в Южен Централен район на планиране в България – Пловдив и за строителство на интермодален терминал в Северен Централен район на планиране в България – Русе.
Договарящ орган е Министерство на транспорта като национален координатор на помощта по TEN-T, а бенефициент е Национална компания „Железопътна инфраструктура”.
Проектът „Възстановяване на проектни параметри на железопътната линия Русе – Варна” е на стойност 3,1 млн. евро. Стартът е през октомври 2008 г. и се планира да приключи през октомври 2009 г. Консултантската помощ включва изготвяне на предпроектни проучвания, техническо проектиране и подготовка на тръжна документация за изграждане.
Проектът свързва най-голямото морско пристанище в България – Варна, с най-голямото речно пристанище – Русе. По този начин се дава възможност за развитие на комбиниран товарен транспорт море – железница – река. В момента максималната скорост, с която могат да се движат товарните и пътнически влакове, е съответно 80 и 90 км/ч при проектни параметри съответно за 110 и 130 км/ч.
Техническата помощ за строителство на интермодален терминал в Пловдив е на стойност 1,6 млн. евро. Очаква се да стартира през май 2008 г. и трябва да бъде изпълнен до края на юли 2009 г.
Проектът за интермодален терминал в Русе е за 2,6 млн. евро и работата по него ще започне през май 2008 г. и се планира да приключи през октомври 2009 г.
Консултантската помощ по тези два проекта включва предпроектни проучвания, финансови и икономически анализи, разработване на идеен проект и проучване на възможности за финансиране чрез схеми на публично-частно партньорство, както и изготвяне на тръжна документация.
Необходимостта от изграждането на интермодални терминали в района на град Пловдив и в град Русе е обоснована в Стратегията за развитие на интермодалната транспортна мрежа в страната. Заедно с предстоящото развитие на терминалите в София, Бургас и Варна се поставя гръбнакът на интермодалната транспортна мрежа в страната като част от интермодалната транспортна мрежа в Югоизточна Европа, се казва в съобщението.