IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БДЖ с потенциал да удвои вътрешните товарни превози до 2017 г.

В момента вътрешните превози намаляват заради конкуренцията на автомобилните превозвачи

09:08 | 21.11.07 г.
БДЖ с потенциал да удвои вътрешните товарни превози до 2017 г.

Прогнозата на БДЖ е, че до 2017 г. може да се постигне удвояване на вътрешните товарни превози, заяви Пенчо Попов, директор на Централно управление "Товари" в дружеството по време на Десетия икономически форум на страните членки на Централноевропейската инициатива, провеждан с медийното партньорство на Investor.bg.  

Основание за подобна оптимистична прогноза Попов намира в присъединяването на България към ЕС и ускореното трансгранично преминаване, наличието на 5 европейски коридора през територията на страната, осигуряването на облигационен заем с цел обновяване на товарните вагони и други. 

Международните товарни превози на компанията бележат стабилен ръст, транзитите са се удвоили, но вътрешните превози намаляват заради конкуренцията на автомобилните превозвачи, каза Попов. 

По думите му двамата частни ж.п. превозвача в страната добиват все по-голям пазарен дял. Относителният дял на БДЖ от превозените обеми в страната е 10%, каза Попов. 

България и други новоприсъединили се страни към ЕС може в момента да се считат за периферни в Евросъюза, но аз съм сигурен, че в бъдеще страната ще бъде в средата на транспортна мрежа, която стига до Индия”, каза Паул Гуитинг от Общността на европейските ж.п. и инфраструктурни компании (CER). В организацията членуват 66 железопътни оператори и инфраструктурни мениджъри. 

По думите на Гуитинг европейските ж.п. компании бележат годишен ръст от 2,2% в товарните обеми. Ключови проблеми за сектора според него са високите такси за достъп до железопътната инфраструктура и ниските инвестиции в сектора, като след 1970 г. те са по-малко от тези в пътната мрежа. 

Проучване на общността сочи, че ако се инвестират 145 млрд. евро в 6 основни европейски ж.п. коридора в рамките на 14 години, те биха довели до 72% увеличение на товарите по линиите до 2020 г.  

Ж.п. компаниите са изправени пред т. нар. „дилема за съживяване” – въпросът е дали са в състояние да се развиват във възходяща посока, коментира темата Паоло Челентани, маркетинг директор в италианската Trenitalia. По думите му ж.п. транспортът е навлязъл в етапа на своята зрялост. Пазарният дял на ж.п. товарните компании в ЕС-25 е 17,4%, а за България продължава да намалява, посочи той. Според него перспективата пред сектора е положителна предвид по-екологичния характер на ж.п. транспорта и изчерпването на капацитета на пътната мрежа. 

Пример за успешно сътрудничество между компании в бранша е съвместната работа на Trenitalia с австрийската Rail Cargo Austria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:38 | 07.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още