IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Финансирането на магистрала Тракия трябва да се осигури до края на октомври

Ако българо-португалският консорциум не осигури финансирането, договорът с него няма да се финализира

13:45 | 12.09.07 г.
Автор - снимка
Създател
Финансирането на магистрала Тракия трябва да се осигури до края на октомври
Финансирането на строителството на автомагистрала „Тракия“ трябва да бъде осигурено от българо-португалския консорциум „Автомагистрала Тракия“, с който е сключен концесионен договор, в края на месец октомври, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов на специална пресконференция.

Този въпрос вече няколко пъти беше отлаган. Същевременно през октомври ще бъде открит участък от 17 км от магистралата в отсечката Чирпан - Стара Загора, с което се завършва строителството на Лот 2 и Лот 5 от магистралата, започнало преди 4 години.

Оттук нататък обаче строителството трябва да извършва концесионерът. Ако срокът бъде спазен, след осигуряване на финансирането срокът за реалното строителство трябва да е 3 години. Това означава, че не по-рано от 1 януари 2010 г. ще започне заплащането на тол такси за преминаване по магистралата и тогава ще се премахне винетната система, действаща сега, за да няма двойно заплащане за един участък.

Гагузов допълни, че ако все пак консорциумът не осигури финансирането, договорът с него няма да се финализира и тогава „Тракия“ ще трябва да се строи или с кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), или със средства от държавния бюджет, които обаче той не се нае да прогнозира как ще бъдат осигурени.

Очертава се преди „Тракия“ да бъдат завършени магистралите „Марица“ и „Люлин“, както и южната дъга на Околовръстния път на София.

За последните две години в страната са построени 147 км магистрали, което е в пъти повече от предишни периоди, заяви Гагаузов. Рехабилитираните пътища пък са общо над 4 000 км. Инвестициите в пътна инфраструктура за миналата година са 323,3 млн. лв., а за тази – 357,6 млн. лв.

По програма ИСПА и със заеми от ЕИБ през тази година ще бъдат пуснати пречиствателни станции в Димитровград на стойност 44 млн. евро, в Хасково – за 28 млн. евро, и в Русе – за 21 млн. евро. Във връзка с подписани меморандуми по програма ФАР относно инфраструктурни обекти за 2005 г. е реализирано строителство за 40 млн. евро, за 2006 г. - за 68 млн. евро, а за тази – за 67 млн. евро. По сключения меморандум през миналата година през 2008 г. ще бъдат реализирани проекти по ФАР на обща стойност 82 млн. евро.

Във ВИК сектора през миналата година са вложени инвестиции за общо над 15 млн. лв., а за тази година сумата е 43 млн. лв. за 85 проекта. За подобряване на ВИК мрежата на страната и за строеж на пречиствателни станции за питейни води за периода 2008-2010 г. ще бъдат изразходвани 109 млн. евро, осигурени чрез заем от Световната банка.

Във връзка с Оперативна програма „Регионално развитие“ още през следващите няколко месеца Гагаузов очаква да бъдат сключени договори за 300 млн. лв. За целия период до 2013 г. средствата за тази програма са над 1,6 млрд. евро, като 52% от тях са за направлението „Развитие на градски райони“.

От сключените 4 концесии за морски плажове са получени общо 19,7 млн. лв.

Към момента средно между 20 и 30% от средствата си общините използват за капиталови разходи, посочи Гагаузов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:04 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още