IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бирата ще поскъпне с около 15 на сто

За първото полугодие членовете на Съюза на пивоварите са продали с 16% повече бира спрямо същия период на миналата година

16:15 | 19.07.07 г.
Бирата ще поскъпне с около 15 на сто

Цената на бирата вероятно ще нарасне с между 10 и 15%, прогнозира на пресконференция на Съюза на пивоварите в България (СПБ) днес изпълнителният директор на Карлсберг България Александър Грънчаров. Повишението няма да се случи изцяло в рамките на тази година, като в близките месеци то ще е по-скоро в рамките на общата инфлация – около 5-6%.

Поскъпването е неизбежно заради необходимостта от внос на ечемик, породена от по-слабата реколта тази година, както и заради увеличението на цените на електроенергията и горивата. Разходите за бизнеса като цяло растат, затова ще има и плавно поскъпване на пивото, подкрепи прогнозата за увеличение на цените и изпълнителният директор на Загорка АД Ян Дерк ван Карнебеек.

Средната цена на половин литър пиво в България в момента е 0,59 лева, цените на специалните и лицензни марки са в диапазона 0,74 – 0,94 лв, а вносните марки се търгуват на 1,55 лв., сочат данните на СПБ.

За първото полугодие на 2007 г. членовете на съюза са продали общо 2 580 803 хектолитра, което представлява ръст от 16 на сто спрямо същия период на миналата година. През 2006 г. консумацията на бира е достигнала 69 литра на човек в България, уточни председателят на СПБ Владимир Иванов. Тази стойност е близка до пиковото потребление на бира у нас през 1990 г., когато достигна 70 литра на човек.

В Европа през миналата година най-голямо е потреблението на глава от населението в Чехия (158,7 л), Ирландия (129,8 л), Германия (114,1 л), Австрия (111,4 л) и Естония (100,9 л). От съседните на България страни потреблението на бира е почти същото в Румъния (70,7 л). В Сърбия и Черна гора то е 53,3 л, в Гърция – 37,7 л, в Македония – 32,0 л и в Турция – 11,4 л.

През периода се очертава ясно изразена тенденция към нарастване (близо трикратно) на износа на българска бира, особено към Румъния. Според пивоварите основната причина за това е, че цената на румънското пиво е с около 30% по-скъпо от произведеното у нас.

Съюзът на пивоварите предоставя данни за продажбите на бира от шест компании – Загорка АД, Каменица АД, Карлсберг България АД, Болярка-ВТ АД, Ломско пиво АД и Агрима АД.

Сред тях най-много продажби за полугодието е реализирало Загорка АД – 822 589 хектолитра. Второто място заема Каменица АД с продадени 732 107 хекторитра, а третото – Карлсберг България АД с 689 952 хектолитра. Болярка-ВТ АД е реализирала продажби на 277 928 хектолитра, Ломско пиво АД – на 55 387 хектолитра и Агрима АД – на 2 840 хектолитра.

Към момента местните марки формират около 70% от общия пазар. В България пивоварите от съюза продават общо 8 лицензни марки, които формират между 15 и 20 на сто от продажбите на бира у нас, като прогнозите са този дял да нарасне. Има опити за проникване на чужди марки на пазара след присъединяването на страната към ЕС, но те най-вероятно ще останат ограничени и в сферата на екзотичните предложения, коментира Иванов.

Общо 36% от продажбите на бира се реализират на т. нар. „студен пазар“, т.е. в заведенията, а останалите 64% са на „топлия пазар“, или чрез магазинната мрежа.

Отчетено е значително повишение и на рекламния бюджет на пивоварната индустрия. За периода януари – март 2007 г. разходите за реклама са 3 млн. лв. спрямо 1,4 млн. лв. за същия период миналата година.

В малцовата и пивоварната промишленост работят 2 900 души, а общо в отрасъла – 12 хил. Средната заплата в пивоварната индустрия е 595 лв.

От 15 юли телевизионните и печатните реклами и билбордовете на пивоварните компании членове на съюза съдържат надпис за отговорна консумация на бира, който гласи „Консумирайте с удоволствие и мярка“, уточниха представителите на бранша.

Днес СПБ подписа и меморандуми с Асоциацията на рекламните агенции (АРА) и с Федерацията на потребителите в България (ФПБ). Целите на документите са прилагане на стандартите на приетия от СПБ кодекс за отговорна търговска практика и етични стандарти, включващ правила за реклама, събития за промотиране на бира, спонсорство и други. В тази връзка е създадена и специална пощенска кутия за мнения и сигнали от страна на потребителите във връзка – Съюз на пивоварите в България, София 1000, ПК № 1138.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:24 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още