Тези загуби са съизмерими с очакваните годишни постъпления от европейските фондове за следващите 2-3 години, заяви Шентов. Според него в момента съществуват два основни механизма за преразпределение на огромни обществени средства чрез корупционни практики - управление на държавната собственост и обществени поръчки. Той отбеляза, че около 1 млрд. лева са загубите за миналата година от замените на държавна собственост.
При обществените поръчки източниците на корупция са предимно по високите етажи на властта. Две трети от корупционните сделки са в строителството и услугите. Енергетиката е един от секторите с най-много обществени поръчки. В него едва 21 процента от тези поръчки са извършени с открита процедура в периода 2004-2006 г. 51,3 процента от поръчките в енергетиката в посочения период са възложени чрез договаряне.
Според данни на ЦИД през 2002 година всяка втора фирма е споделила, че е плащала подкуп при участието си в търг за обществена поръчка, а през 2007 година признатите случаи на корупция са намалели пет пъти. В същото време обаче според оценката на бизнеса равнището на корупцията остава високо. Над 80 на сто от кандидатите са попадали на опорочени процедури, а за 60 на сто от тях корупцията е широко разпространена.
Общо за подкупи в България се дават 6-7 млрд. лв. годишно, каза един от авторите на доклада - доц.д-р Константин Пашев, главен експерт на икономическата програма на ЦИД.
Той уточни, че тези средства възлизат на 10-12 процента от БВП и прогнозира, че подкупите у нас ще растат и ще достигнат средноевропейското ниво на корупция от около 16 процента. "Пазарът" на подкупи в България през 2005 и 2006 година е бил 15 млрд. лв. По-голяма част от корупционните средства са свързани със сделката за АЕЦ-Белене.