За заблуждаваща или съмнителна реклама вече има санкции - от хиляда до 25 хиляди лева глоба, спиране на рекламата и опровергаването и в същата медия, в която е била пусната. Това припомни Дамян Лазаров, председател на Комисията за защита на потребителите на завършилата снощи дискусия в рамките на Панаира на туризма и свободното време във Варна. Той запозна туроператори, хотелиери и ресторантьори с проблемите, които ще възникнат с прилагането на закона за потребителите в туризма.
Лазаров подчерта, че законът защитава разумния потребител, но не отрече, че в областта на българския туризъм заблуждаващата реклама е често срещано явление.
Туризмът е отрасъл, който зависи до голяма степен от доверието на потребителя, затова и са необходими новите мерки. Заблуждаваща е всяка реклама, която може да подведе потребителя на туристическа услуга по отношение на цена или качество. За заблуда се счита и навреждането на конкуренцията или поставянето на звезди, означаващи определена категория, на която дадената база не отговаря. Съзнателни или не, тези действия водят до накърняване на потребителския интерес, това, от своя страна, влияе отрицателно на пазара и има негативни влияния върху имиджа на страната ни като цяло.
Под ударите на закона ще бъдат и всички, публикуващи неверни твърдения, тези, които рекламират чрез преувеличения или преиначават данни и изопачават информация.
Българските браншови организации в туризма ще трябва да се съобразяват и с изискванията за безопасност на стоките и услугите, които предлагат. За опасни стоки и услуги в туризма се приемат занижената хигиена и некачествената или опасна храна. По принцип безопасност се дефинира като минимум или нулев риск за живота и здравето на потребителя. Затова и към опасните услуги ще се разглеждат увеселителните кътове към заведения и хотели.
Друг проблем са неравноправните клаузи в търговските договори. Когато предметът на договора или цената са формулирани неясно и подвеждащо, това също подлежи на санкция. От Комисията за защита на потребителите са сключили договор с Асоциацията на рекламните агенции (АРА), за да се избегнат недоразуменията с потребителя, но те самите признаха, че оценката е изключително субективна.
Сред все още неизяснените моменти в отрасъла са кой носи отговорност за публикуването на невярна рекламна информация - рекламодателят, който я поръчва или медията, която я разпространява, заблуждават ли авиокомпаниите клиентите си, когато рекламирайки самолетните си билети, не включват летищните такси в тях, и др.