IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Близо 70 литра на човек е потреблението на бира през миналата година

В световен мащаб по-евтина бира пият само в Китай; тенденцията обаче е цените постепенно да се увеличават

19:09 | 17.01.07 г.
Автор - снимка
Създател
Близо 70 литра на човек е потреблението на бира през миналата година

През 2006 г. средното годишно потребление на бира в България възлиза на 68 литра на човек, с което се доближаваме до равнищата на консумация на испанците, португалците и румънците, съобщи на брифинг днес Владимир Иванов, председател на Управителния съвет на Съюза на пивоварите. След нас по потребление са шведи, швейцарци, французи, италианци и др., а най-много бира в света и през миналата година са пили чехите, ирландците, германците и англичаните.

Цените на пивото са останали без промяна през миналата година (от 0,55 лв. до 0,80 лв. за 0,5 л) и са най-ниските в света след тези в Китай. По думите на Иванов обаче тенденцията е ценовите равнища да се увеличават през тази и следващите години, като това ще става постепенно.

През тази година, привлечени от еврочленството, вероятно ще навлязат нови чуждестранни марки на българския пазар, които ще се продават основно във веригите супермаркети и хипермаркети, но не се очаква да представляват сериозна конкуренция за българските производители предвид ниските цени, които те държат. Иначе новите видове пиво, които бяха пуснати от компаниите у нас през 2006 г., са четири, от които едно лицензно: Kaiser (от „Загорка“), Tuborg зимно (от „Карлсберг България“), King's (от „Болярка ВТ“) и Ambrozius (от „Ломско пиво“). Първият нов вид бира за тази година, произвеждан по лиценз, се очаква на пазара малко преди началото на летния сезон, като за момента не е известно на коя компания ще е той.

Над 60 вида светли и тъмни бири са продавани у нас през 2006 г. Реализираните количества на пазара са 5,2 млн. хектолитра, което е с около 9% повече спрямо предходната година. Очакванията за следващата година са за покачване от 7 на сто. Годишните инвестиции на производителите пък възлизат на 52,7 млн. лв. В сектора са заети над 2400 души, което е без съществена промяна спрямо 2005, както и още 12 000 в спомагателните отрасли дистрибуция, снабдяване със суровини и материали и др.

Към момента производителите работят на около 80% от капацитета си, уточни Владимир Иванов. Тоест има възможност и за увеличаване на производството при евентуално голямо нарастване на потреблението, което през 2006 г. е особено силно, главно заради топлото време. Друг стимул за пиенето на бира през миналата година е въвеждането на PET бутилка от 2,5 литра, ориентирана към тази част от пазара, която е и с по-голям дял от общите продажби – т.нар. „топъл пазар“, или продажбите в магазинната мрежа (с дял от 67%). Според експерти причината делът на продажбите в заведенията (съответно 33%) да е все още не много голям, е нивото на стандарта на живот у нас, което предполага консумация вкъщи заради по-ниския разход.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:22 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още