IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

До пет месеца тръгва първият конкурент на Български пощи

Дадената днес лицензия от КРС е крачка към пълната либерализация на пощенския пазар. Под държавен монопол засега остава само секторът на пратките до 50 грама

13:16 | 20.11.06 г.
Автор - снимка
Създател
До пет месеца тръгва първият конкурент на Български пощи

До пет месеца се очаква да започне дейност конкурент на Български пощи – първата частна поща у нас T-Post. Това стана ясно на проведена днес съвместна пресконференция на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и „Тип-Топ Куриер“ АД, която получи лицензия за предоставяне на универсална пощенска услуга.

Според приетия през 2000 г. Закон за пощенските услуги предоставяните пощенски услуги в страната се делят на универсални (тези, които извършват Български пощи) и неуниверсални (предоставяните от куриерските фирми). През 2001 г. „Тип-Топ Куриер“ АД е първото дружество, получило лиценз за неуниверсални услуги, а днес броят на куриерските компании вече е около 50. През септември тази година КРС реши да даде на „Тип-Топ Куриер“ 20-годишна лицензия и за универсални услуги, като за момента това е единствената фирма, която е изявила желание за такава лицензия.

По думите на председателя на КРС Георги Александров конкуренцията в областта на пощенските услуги е полезна както за повишаване на качеството на тези услуги, така и за въвеждането на нови технологии в сектора. Пощенският пазар за миналата година възлиза на 125 млн. лв., или с 24% повече спрямо 2004 г. На куриерските фирми се падат общо 76 млн. лв., което е увеличение от над два пъти спрямо 2002 г.

Първата пощенска станция на „Тип-Топ Куриер“ АД ще бъде отворена в София през март 2007 г. За начало заедно с нея ще се ползват съществуващите в момента куриерски офиси на компанията в 43 населени места в страната. „Освен това водим и преговори за достъп до мрежата и на основния оператор - Български пощи“, заяви Денка Димитрова, управляващ акционер в „Тип-Топ Куриер“.

Развитието си дружеството вижда на три етапа. Първият, в който ще бъдат инвестирани 7 млн. лв., ще приключи до началото на 2009 г., когато се очаква T-Post да присъства в 48 града, а достъп до услугите да имат 53% от населението. Вторият етап е до юни 2011 г., като дотогава ще бъдат отворени станции в още 74 населени места. В края на третия етап (юни 2012) компанията се надява да покрие 87% от населението.

Ценовата политика на новата поща Денка Димитрова коментира така: „ Цените ни ще бъдат малко по-високи от сега предлаганите на пазара, което е нормално за млада компания като нашата“. От фирмата се надяват да компенсират по-високите ценови равнища с предлагането на технологични и други предимства като например удобно работно време (включително и през почивните дни) и възможност за онлайн проследяване на движението на пратката от клиента.

Основният критерий, по който пратките ще се остойностяват, ще бъде бързината на доставката, а не съдържанието. Изпращаните пакети ще се делят на приоритетни (по-скъпи и с по-бърза доставка) и неприоритетни, като заплащането няма да се валидира с пощенска марка, а със специален стикер с баркод, който може да се купува от пощенските станции на компанията.

Дадената днес лицензия е крачка към пълната либерализация на пощенския пазар, като под държавен монопол остава само секторът на кореспондентските пратки до 50 грама. Очаква се този монопол да отпадне окончателно на 31 декември 2008 г., каквото е и изискването на Европейската комисия за всички страни членки на ЕС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:29 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още