Отрицателното търговско салдо за септември е в размер на 743 млн. лв. Вносът по цени CIF (с включена застраховка и доставка) за деветте месеца възлиза на 25,72 млрд. лв.
При класификацията на експорта (FOB) по сектори както и през август най-силно повишение бележат минералните горива, масла и подобни продукти – 76,3% на годишна база до 2,87 млрд. лв. Износът на артикули, класифицирани по вид на материала, нараства с 47,4% за година до 5,21 млрд. лв. Спад се наблюдава при групите „Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн” и „Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход”, респективно от 1,7% и 12,7% до нива от 223,6 млн. лв. и 36,5 млн. лв. Общата сума на износа към края на август бележи ръст от 30,9% спрямо 30 септември 2005.
При вноса (CIF) се наблюдава повишение от 26,6% на годишна база, като с най-високи темпове се увеличават внесените необработени материали, негодни за консумация – с 55,2% до 1,94 млрд. лв. При минералните горива, масла и др. продукти е отчетен ръст на вноса от 46,5% до 5,92 млрд. лв.
В групирането по страни водещата позиция при експорта традиционно заемат членките на Европейския съюз (основно Германия, Италия и Гърция), за които към края на септември са изнесени стоки на обща стойност 9,66 млрд. лв. (55,5% от износа) спрямо 7,71 млрд. лв. (58%) за съответния период на 2005. На второ място са страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в това число Австралия, Канада, Мексико, Република Корея, САЩ, Турция и Япония с общо 3,31 млрд. лв.
Вносът от ЕС възлиза на 11,88 млрд. лв., което е със 17,4% повече от първото деветмесечие на миналата година. Следват страните от ОНД (Русия, Украйна, Грузия и Казахстан) с 6,14 млрд. лв. спрямо 4,24 млрд. лв. към 30 септември 2005.
*Според съвместната методология на БНБ и НСИ износът на страната се отчита по цени FOB, а вносът по цени CIF, като за нуждите на платежния баланс общият внос се преизчислява по цени FOB. FOB отчита само цената на стоките и транспорта до напускане на границата, докато CIF включва застраховка и доставка до купувача.