IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Коли на биоетанол у нас през 2007, все още липсва инфраструктура

В Стокхолм притежателите на автомобили с екологично чисти двигатели ползват данъчни преференции и плащат по-ниски такси за паркиране, обясниха от SAAB

18:47 | 06.11.06 г.
Автор - снимка
Създател
Питър Гал, PR мениджър на SAAB за Централна и Източна Европа; Saab 9-5 BioPower. Снимки: Investor.bg
Питър Гал, PR мениджър на SAAB за Централна и Източна Европа; Saab 9-5 BioPower. Снимки: Investor.bg

Новите екологични двигатели SAAB BioPower бяха представени на пресконференция днес, организирана от официалния вносител на марката за България Скандинавия Моторс. Питър Гал, регионален PR мениджър на SAAB за Централна и Източна Европа, сподели опитa на компанията при въвеждането на биогоривата в Швеция и Унгария.

Двигателят Biopower е пригоден за работа с биоетанол Е-85 – гориво, в чийто състав влиза 85% етанол и 15% бензин. Екологичният ефект на технологията се изразява в значително намаление на вредните емисии от въглероден диоксид, отделяни при работа с петролни продукти, като същевременно намаляват и разходите при използване на алтернативното гориво. Цената на литър биоетанол в Швеция е около 8 шведски крони (0,87 евроцента), докато литър бензин струва около 12 крони (1,31 евро).

Моделът Saab 9-5 BioPower е най-продаваният еко-автомобил в Швеция за първите четири месеца на годината с 3 259 броя“, заяви Питър Гал. „Според проучване на основните мотиви за покупка сред клиентите на фирмата в Швеция на първо място се отчита положителният ефект върху околната среда. Другата основна причина за избор на подобен автомобил е неговата икономичност“, каза още Гал.

В Стокхолм притежателите на автомобили с екологично чисти двигатели ползват редица данъчни преференции и плащат по-ниски такси за паркиране, преминаване през магистрали и т.н. Автобусите от обществения транспорт в Стокхолм също са оборудвани с двигатели, работещи с биогориво.

Проектът на SAAB за популяризиране на биогоривата в Унгария стартира в края на 2005 година, като впоследствие е постигнато споразумение с държавните ведомства за стандартизиране на горивото Е-85. Първите станции за зареждане на автомобили с Е-85 ще бъдат отворени в началото на 2007 година. Правителствената стратегия за биогорива е в процес на разработка и се очаква тя да включва поощрения за шофьорите на еко-автомобили, по подобие на Швеция, като същевременно е въведена и нулева акцизна ставка за тази част от горивото (85%), която не включва петролни продукти.

Според Питър Гал полза от широкото внедряване на биогоривата биха имали широк кръг от хора. „Развитието на тази технология би било от огромна полза за селското стопанство на дадена страна. Етанол може да се произвежда от различни земеделски култури, в зависимост от климата и условията в отделните райони. Освен това използването на биогорива би допринесло за покриване на екологичните норми за вредни емисии, налагани от европейското законодателство“, смята Гал. „В Унгария са инвестирани близо 400 млн. евро в мощности за производство на биогорива. Очаква се те да бъдат въведени в експлоатация през 2008 година, което вероятно ще се отрази в понижение на цените на биоетанола поради модернизацията на производствените технологии“, каза още той.

Според Питър Гал 2006 година може да се окаже най-добрата в историята на марката SAAB от създаването й през 1947 година. Към края на октомври продажбите в САЩ бележат ръст от 7% на годишна база, докато тези в Европа нарастват с 16 на сто.

Днешната пресконференция бе част от международния проект на компанията Pilots Wanted, който има за цел да запознае потенциалните клиенти с възможностите на автомобилите Saab. В програмата бе включен и тест-драйв на няколко модела на марката, сред които и екологичният Saab 9-5 BioPower, който все още не се предлага у нас. Очаква се той да бъде пуснат на българския пазар през 2007 г. Засега обаче не са въведени необходимите условия за експлоатация на такъв тип автомобили. Очаква се до един-два месеца да започне работа първият завод в България за производство на биоетанол, като производствените мощности се намират край Силистра. Подобен проект има и Химимпорт, но той все още е в подготвителна фаза.

Вероятно на по-късен етап ще започне и изграждането на необходимата инфраструктура за зареждане на автомобилите с еко-горивото.

Представеният Saab 9-5 BioPower е оборудван с традиционния за марката двулитров турбоагрегат, модифициран за работа с биоетанол. Двигателят разполага с автоматична система за контрол на използваното гориво, което му позволява за работи както с биогориво, така и с конвенционален бензин.

При използване на алтернативното гориво обаче водачът получава мощност от 180 конски сили в сравнение със стандартните 150, както и въртящ момент от 280 Nm, което е с 15% повече от обикновената версия на автомобила. Промяната е следствие от по-ефективната работа и по-високото октаново число (104) на биоетанола.

Престижният седан ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,5 секунди (9,8 секунди за стандартната бензинова версия), а комби версията изминава същия норматив за 9 секунди (10,2 на бензин).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:40 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още