Анкета, проведена сред 200 собственици на ресторанти и магазини в Созопол, Приморско и Китен, показва, че всеки трети собственик предвижда да осигури на своите клиенти възможността да плащат с банкова карта, съобщиха от Visa International.
Според 35% от интервюираните обаче, въпреки че планират да инсталират POS устройство в ресторанта или магазина си, това не е незабавен приоритет. Два процента от запитаните смятат да въведат банковото разплащане много скоро, 4% - до една година, а 29% - след една или повече години.
Анкетата, която е била проведена в средата на август тази година, е имала за цел да проследи тенденциите в развитието на системата за безналични плащания по българското Черноморие и да очертае предизвикателствата пред собствениците на малки и средни ресторанти и магазини за въвеждане на безналичните плащания в търговските им обекти.
Реалната картина от направеното изследване показва, че в момента 95% от тези търговски обекти все още не предлагат POS устройство за плащания с карти.
Основните причини, които търговците изтъкват за това, са: липсата на достатъчно информация за предимствата на безналичните плащания, времето и усилията, които изисква инсталирането на POS устройствата, и инвестицията, нужна за това инсталиране.
Друг извод от анкетата е, че 44% от интервюираните търговци отчитат ползите и удобствата за бизнеса, които носят POS устройствата. Те споделят, че безналичните плащания предоставят големи предимства и удобства на клиентите, които посещават техния ресторант или магазин. В същото време близо 60% от самите търговци заявяват, че не притежават банкова карта.
Половината от всички интервюирани търговци смятат, че развитието на картовата система ще е от изключително голяма полза за чуждестранните туристи по време на почивката им в България.
Освен това 23% от интервюираните търговци посочват липсата на модерни устройства - банкомати и POS устройства - като най-важната причина за недоволство от страна на чуждестранните туристи, посещаващи страната. Други причини за недоволството на туристите според анкетираните са престъпността и чувството за несигурност (44%), усиленото строителство по Черноморието (12%) и лошото състояние на българските пътища (8%).
Според търговците чуждестранните туристи остават силно привлечени от българското Черноморие главно заради ниските цени (57%), красивата природа (27%) и добрите възможности за забавление (15%).
Най-честите препоръки на анкетираните собственици на ресторанти и магазини за подобряване обслужването по българското Черноморие са свързани с подобряване на общинската и държавната инфраструктура, както и на инфраструктурата около заведенията и магазините, което според тях трябва да е грижа на собствениците им.
Голяма част от собствениците са скептично настроени във връзка с увеличаването на потока от чуждестранни туристи към България след приемането на страната в ЕС. Според 42% това няма да се случи, а 33% заявяват, че не са сигурни за ефекта за българския туризъм от приемането на България в ЕС. Все пак всеки четвърти собственик на ресторант или магазин (25%) смята, че броят на чуждестранните туристи ще се увеличи.