IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мутафчиев официално представи спорната стратегия за приватизация на БМФ

Стратегията предвижда държавата да продаде 70% от дружеството, останалите ще се пуснат на борсата след пет години

16:42 | 04.08.06 г.
Автор - снимка
Създател
Мутафчиев официално представи спорната стратегия за приватизация на БМФ

Предстоящата приватизация на Параходство „Български морски флот” ЕАД бе представена от министъра на транспорта Петър Мутафчиев на специална среща във Варна пред граждански и синдикални организации, представители на Българската асоциация на корабопритежателите, Българската асоциация на корабните брокери и агенти, Българската търговска камара и др, съобщиха от Министерство на транспорта и съобщенията.

Стратегията предвижда държавата да продаде 7 631 460 броя акции, представляващи 70% от капитала на дружеството, а останалият дял ще бъде пуснат на борсата след пет години. Плащане с компенсаторни инструменти не се допуска, противно на това, което предвиждаше предишната стратегия.

По думите на министър Мутафчиев най-важната задача при подготовката на приватизацията на БМФ е да се гарантира засилването на ключовата му роля за развитие на бизнеса в Североизточна България и да се осигури социалния ангажимент на бъдещия собственик към заетите в бранша работници.

Участие в конкурса за БМФ могат да вземат юридически лица, които имат кредитен рейтинг най-малко A3 по скалата на Moody’s или приравнен кредитен рейтинг по Standard&Poor’s и Fitch IBCA и имат взети кредити за закупуване, строеж и/или ремонт на кораби в размер, не по-малък от общо 3 милиарда евро.

Могат да участват и консорциуми – обединение между стратегически инвеститори и други лица, като стратегическият инвеститор трябва да притежава минимум 70 на сто от капитала на консорциума и да упражнява контрол. Стратегическият инвеститор следва да бъде обединение между чартьор и корабен мениджър, като чартьорът трябва да притежава минимум 51 на сто от капитала в обединението и да упражнява контрол.

Изискванията за кандидатите за дружеството също бяха предмет на спор, тъй като според противниците на настоящата стратегия на практика корабособственици няма да имат възможност за участие.

Според проекта за приватизация бъдещият инвеститор е задължен да запази основната дейност на дружеството за срок от 10 години от датата на придобиване на акциите. Допустимо е допълване на предмета на дейност на дружеството, ако е извършено в съответствие с действащата нормативна уредба, която регламентира дейността му. Новият собственик ще е задължен да запази структурата и разпределението на капитала в Български морски флот за срок от 5 години от датата на придобиване на акциите.

Стратегията съдържа забрана за намаляване на придобитото акционерно участие от купувача в дружеството за срок от 10 години, освен с изричното разрешение на Агенцията за следприватизационен контрол. Купувачът е задължен също да не допуска ликвидация и обявяване на дружеството в несъстоятелност за 10 годишен период. За същия период инвеститорът ще трябва да гарантира плаването под знамето на Република България на поне 60% от общия тонаж на корабите, като до 10 години след сключване на сделката средната възраст на тези кораби трябва да бъде намалена под 20 години.

Сред останалите задължения на бъдещия инвеститор ще са да оптимизира съпътстващите дейности и услуги, свързани с основния предмет на дейност, да изпълнява задачите по държавния военновременен план и да спазва задълженията, произтичащи от членството на България в НАТО. 

Преди приватизацията от активите на дружеството ще бъдат извадени ветроходът „Калиакра“ и Морският квалификационен център на 

 

Параходство Български морски флот” ЕАД е сред най-големите корабособственици в региона на Черно море и Източното Средиземноморие. В момента дружеството притежава 77 кораба: 49 за насипни товари, 12 за контейнери, шест танкера, пет многоцелеви, три за генерални товари и два ферибота. Общият им тонаж е 1 481 001 хил. тона. Към края на миналата година в дружеството са работили общо 4 565 служители от региона: 3 417 плавателен състав и 1 148 – брегови персонал.

Свързани компании:

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:41 | 28.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още