През 2005 г. са изнесени 28,7 хил. тона български козметични продукти на стойност 52,8 млн. евро. Делът на този подсектор на промишлеността в износа на страната е 0,56%. В сравнение с 2004 г. делът е по-малък с 0,08 пункта. Това заяви Димитър Георгиев, мениджър в Роза Импекс и заместник председател на Управителния съвет на Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика по време на Икономически форум Марица в Пловдив.
През четвъртото тримесечие на 2005 г. са изнесени 7,3 хил. тона козметични продукти, на стойност 14,2 млн. евро. Спрямо същия период на 2004 г. износът е по-голям със 161 тона, или с 12%. В стойностно изражение покачването е с 450 хил. евро, или с 3,3 на сто.
През миналата година са изнесени 41 тона парфюми на стойност 633 хил. евро и 76 тона тоалетни води за 907 хил. евро. За сравнение, през 2004 г. са изнесени 43 тона парфюми и 106 тона тоалетни води, през 2003 г. съответно – 46 и 96 тона.
През 2005 г. в сравнение с 2001 г. износът общо на парфюми и тоалетни води е по-малък с 26 тона, или с 18%, а спрямо 2004 г. – с 31 тона или с 21%. Средната цена на парфюмите спрямо 2001 г. е по-ниска, а на тоалетните води - по-висока.
В същото време през 2005 г. вносът на козметични продукти достига почти 14 хил. тона на стойност 75,7 млн. евро. Делът на този подсектор на промишлеността във вноса на страната за 2005 г. е 0,52%, при 0,56% за 2004 г. Почти целият внос е за потребление в страната.
През последните три месеца на годината са внесени още 4,3 хил. т. козметични продукти на стойност 22, 7 млн. евро. Прирастът спрямо четвъртото тримесечие на 2004 г. за количествата е 3,6 хил. т. или 20%.
Около 64% от внесените количества са от Полша, Германия, Франция, Великобритания, Италия и Турция.
|
Пазари
|
тона
|
дял-тона
|
1
|
Полша
|
2 927
|
21.00%
|
2
|
Германия
|
1 970
|
14.13%
|
3
|
Франция
|
1 761
|
12.64%
|
4
|
Великобритания
|
1 170
|
8.40%
|
5
|
Италия
|
1 111
|
7.97%
|
6
|
Турция
|
1 038
|
7.45%
|
7
|
Словения
|
775
|
5.56%
|
8
|
Чехия
|
625
|
4.48%
|
9
|
Гърция
|
518
|
3.71%
|
10
|
Китай
|
429
|
3.08%
|
11
|
други
|
1 616
|
11.59%
|
Стокообменът с козметични продукти през 2005 г. достигна почти 130 млн. евро. В сравнение с 2001 г. той е по-голям със 7,4 млн. евро (+6%).
Разнопосочно е развитието в износа и вноса. До 2003 г. износът е надвишавал вноса и салдото е било положително. През 2004 и 2005 г. обаче тенденцията се изменя.
Внос, износ, салдо (2001-2005) - хил. евро
-
20012002200320042005Износ71 20356 74964 41151 43152 751Внос49 87449 38657 57364 91975 678Салдо21 3297 3646 838-13 487-22 927
Според него е тревожен фактът, че една Полша, с не дотам богати традиции в козметичната индустрия, осъществява най-голям внос в България. “Българските фирми като че ли са улисани да се самонаблюдават и се движат в едно и също русло, докато Полша разполага с изключително по-широка продуктова гама, която постоянно се обновява, а без иновации всяка фирма е обречена на несъществуване“, коментира Георгиев.
Той подчерта, че до една година Роза Импекс трябва да приключи с инвестиционната си програма на стойност 4-5 млн. евро.
Съжаление за увеличения внос за сметка на износа изрази и Иля Пешарев, директор Производство и техника към Ален Мак. Той обаче беше категоричен, че в много отношения нашите козметични продукти са на европейско, дори световно равнище.
Димитър Михов, представител на Пан Химия, българско дружество доставящо суровини за козметичните предприятия, коментира, че в световен мащаб козметичната индустрия нараства с 10% на година, което означава, че има много какво да се желае от български производители, особено що се касае до иновациите.
Още от Икономически форум Марица „Пазари, инвестиции, проекти":
Турските инвестиции у нас за 1992 - 2005 г. възлизат на 157 млн. долара
Инвестират 10 млн. лв. в хладилен терминал край Пловдив
Най-малко 20% от безработните трябва да минат през квалификация
Мащабна инфраструктурна програма ще насърчава инвестициите в Пловдив
Около 50% от съоръженията в индустриална зона „Раковски“ вече са заети