IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е изнесла козметични продукти за 53 млн. евро през 2005 г.

Вносът на козметика у нас за годината възлиза на 75,7 млн. евро, като 64% от внесените количества са от Полша, Германия, Франция, Великобритания, Италия и Турция

12:07 | 12.04.06 г.
България е изнесла козметични продукти за 53 млн. евро през 2005 г.

През 2005 г. са изнесени 28,7 хил. тона български козметични продукти на стойност 52,8 млн. евро. Делът на този подсектор на промишлеността в износа на страната е 0,56%. В сравнение с 2004 г. делът е по-малък с 0,08 пункта. Това заяви Димитър Георгиев, мениджър в Роза Импекс и заместник председател на Управителния съвет на Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика по време на Икономически форум Марица в Пловдив.

През четвъртото тримесечие на 2005 г. са изнесени 7,3 хил. тона козметични продукти, на стойност 14,2 млн. евро. Спрямо същия период на 2004 г. износът е по-голям със 161 тона, или с 12%. В стойностно изражение покачването е с 450 хил. евро, или с 3,3 на сто.

През миналата година са изнесени 41 тона парфюми на стойност 633 хил. евро и 76 тона тоалетни води за 907 хил. евро. За сравнение, през 2004 г. са изнесени 43 тона парфюми и 106 тона тоалетни води, през 2003 г. съответно – 46 и 96 тона.

През 2005 г. в сравнение с 2001 г. износът общо на парфюми и тоалетни води е по-малък с 26 тона, или с 18%, а спрямо 2004 г. – с 31 тона или с 21%. Средната цена на парфюмите спрямо 2001 г. е по-ниска, а на тоалетните води - по-висока.  

В същото време през 2005 г. вносът на козметични продукти достига почти 14 хил. тона на стойност 75,7 млн. евро. Делът на този подсектор на промишлеността във вноса на страната за 2005 г. е 0,52%, при 0,56% за 2004 г. Почти целият внос е за потребление в страната. 

През последните три месеца на годината са внесени още 4,3 хил. т. козметични продукти на стойност 22, 7 млн. евро. Прирастът спрямо четвъртото тримесечие на 2004 г. за количествата е 3,6 хил. т. или 20%. 

Около 64% от внесените количества са от Полша, Германия, Франция, Великобритания, Италия и Турция.

 
Внос по пазари (2005)

Пазари
тона
дял-тона
1
Полша
2 927
21.00%
2
Германия
1 970
14.13%
3
Франция
1 761
12.64%
4
Великобритания
1 170
8.40%
5
Италия
1 111
7.97%
6
Турция
1 038
7.45%
7
Словения
775
5.56%
8
Чехия
625
4.48%
9
Гърция
518
3.71%
10
Китай
429
3.08%
11
други
1 616
11.59%
 
 От първите 10 страни са внесени близо 88,4% от стоките.

Стокообменът с козметични продукти през 2005 г. достигна почти 130 млн. евро. В сравнение с 2001 г. той е по-голям със 7,4 млн. евро (+6%).  

Разнопосочно е развитието в износа и вноса. До 2003 г. износът е надвишавал вноса и салдото е било положително. През 2004 и 2005 г. обаче тенденцията се изменя.  

Внос, износ, салдо (2001-2005) - хил. евро


2001
2002
2003
2004
2005
Износ
71 203
56 749
64 411
51 431
52 751
Внос
49 874
49 386
57 573
64 919
75 678
Салдо
21 329
7 364
6 838
-13 487
-22 927
 „За съжаление, козметичният сектор не е сред приоритетите на държавата и според прогнози на Европейската общност все повече ще се усеща натискът на големите търговски вериги“, за Димитър Георгиев.

Според него е тревожен фактът, че една Полша, с не дотам богати традиции в козметичната индустрия, осъществява най-голям внос в България. “Българските фирми като че ли са улисани да се самонаблюдават и се движат в едно и също русло, докато Полша разполага с изключително по-широка продуктова гама, която постоянно се обновява, а без иновации всяка фирма е обречена на несъществуване“, коментира Георгиев.

Той подчерта, че до една година Роза Импекс трябва да приключи с инвестиционната си програма на стойност 4-5 млн. евро.

Съжаление за увеличения внос за сметка на износа изрази и Иля Пешарев, директор Производство и техника към Ален Мак. Той обаче беше категоричен, че в много отношения нашите козметични продукти са на европейско, дори световно равнище.

Димитър Михов, представител на Пан Химия, българско дружество доставящо суровини за козметичните предприятия, коментира, че в световен мащаб козметичната индустрия нараства с 10% на година, което означава, че има много какво да се желае от български производители, особено що се касае до иновациите.

Още от Икономически форум Марица „Пазари, инвестиции, проекти":

Турските инвестиции у нас за 1992 - 2005 г. възлизат на 157 млн. долара

Инвестират 10 млн. лв. в хладилен терминал край Пловдив

Най-малко 20% от безработните трябва да минат през квалификация

Мащабна инфраструктурна програма ще насърчава инвестициите в Пловдив

Около 50% от съоръженията в индустриална зона „Раковски“ вече са заети
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:29 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още