- Вие сте самостоятелно дружество, но в бюджета на БНБ винаги има сериозно перо за иновации. Стигат ли тези пари до вас?
- БНБ е най-големият акционер в БОРИКА. Подуправителят, който е отговорен за нас, има въздействие върху политиката и стратегията ни. Получаваме подкрепа. Инвестициите са от печалбата на БОРИКА и не се налага да се вкарват допълнително средства. Но разбирането на акционерите, че сериозна част от печалбата на дружеството ще бъде реинвестирана в нови проекти и иновации, ни дава възможност да развием системите си по иновативен начин и да бъдем силен модерен играч на пазара.
- Бъдещето е на електронните канали за разплащания, осигурени от банките и другите доставчици на платежни услуги в страната. В кои от проектите в областта на платежните услуги на БОРИКА с банките влизат иновации?
- Понастоящем проектът, който най-сериозно развиваме, са незабавните плащания. Междубанковият метод на плащане под 10 секунди от сметка в сметка, позволява съвсем друго ниво на обслужване на крайните клиенти. Ценово е достатъчно финансово атрактивен, за да стимулира банките да участват, да докажат колко са иновативни и готови да предоставят ново ниво на клиентско обслужване. Това е едно от полетата, на които банките ползват услугите на БОРИКА за иновации.
Финансовите институции разчитат на нас и за стандартите при защита за банковите карти в интернет – 3D Secure, биометрия, пароли и всички други подходи за идентификация, които предполагат по-сигурни трансакции в интернет.
Ние предоставяме основната инфраструктура и една по една банките използват иновативните технологии, за да предложат на клиентите си съвременни начини за сигурно разплащане, каквато е програмата за незабавни плащания Blink, към Националната картова и платежна схема.
- Информацията е, че досега към нея са включиха две банки – Пощенска банка и TBI Bank.
- До момента в проекта за незабавни плащания в лева участват две банки, но готовност да влязат в програмата веднага след Нова година имат още две банки и две небанкови финансови институции. Има дълъг списък с желаещи институции, така че към средата на следващата година преобладаващата част от пазара ще работи в Instant Payments среда.
- Кога потребителите и финансовият сектор ще се уверят в предимствата на незабавните плащания?
- Когато този тип разплащания реално стигнат до крайния клиент. БОРИКА представя решенията на банките, а те - на крайния клиент. Т.нар. Mobile Look-up услуга, например, предоставя възможност за връзка между мобилен телефон и сметка, така че когато клиент е на телефона си и избере номера на свой познат да излезе сметка, към която той да плати веднага.
Но за да стане това, не е достатъчна само централна инфраструктура и таблица със съответствия на IBAN-и, необходимо е всички участници в процеса да имат мобилно банкиране, да имат среда, която да го предоставя сигурно, а и да има ценообразуване.
Трябва да се извърви дълъг път, в който централната инфраструктура ще стане популярна за крайните клиенти. Засега, все още външни играчи предоставят тази услуга на пазара малко по-агресивно, отколкото нашите банки.
- И това ще се случи в този срок, който споменахте…
- Първите финансови институции ще пробват услугата веднага след Нова година, а през второто тримесечие очакваме пилотни проекти на още няколко банки, които ще го включат в мобилното си банкиране. Надявам се примерът да е заразителен и преводите в лева от сметка в сметка (P2P) да тръгнат бързо.