Мирослав Вичев e главен изпълнителен директор на платежния и картов оператор БОРИКА. Има над 30 години опит в сферата на информационните технологии за банковия сектор. Преди да се присъедини към дружеството, заема редица ръководни позиции: ръководител "Приложни системи" в Пощенска банка, старши мениджър "Управленско консултиране и IT" в Deloitte&Touche, ръководител "Консултантски отдел" в "Майкрософт България", директор "Информационни технологии" в ТБ "Биохим", изпълнителен директор на Банка ДСК и заместник главен изпълнителен директор "Информационни технологии и операции" в унгарската OTP Group.
С него обсъдихме защо търговците губят обороти от нереализирани трансакции с клиенти, започват ли да въвеждат българските банки биометрия, както и в какво инвестира БОРИКА. Попитахме го също с кои проекти в областта на платежните услуги навлизат иновациите и как Open banking ще промени традиционните платежни операции.
– Г-н Вичев, БОРИКА е в основата на технологичната инфраструктура на платежната индустрия в България. По какъв начин дружеството надгражда сигурността на съвременната картова и платежна среда за финансовите институции?
- По отношение на инфраструктурата усилията ни са насочени в две посоки – да осигурим стабилност на средата и непрекъсваемост на процесите 365/24/7. От друга страна са елементите на защита, свързани с риска, с опитите за измами, както и с всички атаки през интернет, които предполагат въвеждането на допълнителни стандарти за сигурност на картовите трансакции, и в криптиране на разплащанията.
Енергията ни трябва да е адекватна на риска, който се появява на пазара – веднъж да сме сигурни, че всичко работи безпроблемно, а втори път – да има гарантирана защита срещу опитите за пробив.
- С какви предизвикателства се срещнахте тази година?
- Хакерите не спят, опитват се ни да атакуват по всевъзможни начини, а ние сме длъжни да реагираме. И тук е общият интерес на банките и институциите, с които работим, и влагаме сериозни усилия и ресурси, за да защитим данните. Наскоро отново имаше множество атаки, насочени към финансовия пазар, които продължиха повече от седмица. С общи усилия успяхме да ги потушим и пазарът дори не усети сътресения. Ето това е нашата роля.
- Това означава ли, че са необходими все повече инвестиции за защита?
- Да, определено. Сега е модерно всичко да е в облака, всичко да е в мобилния телефон, да сме напълно дигитални и мобилни, но това си има цена. Не всяко мобилно приложение е защитено, не всяка платформа в облака е безопасно място. Стъпка по стъпка всички компоненти трябва да се защитават, да се преглеждат и това изисква огромна енергия, заради мащаба и отговорността, която имаме като национална платежна инфраструктура. Това за нас е приоритет и насочваме значителни инвестиции и усилия към различни системи за защита.