От КФН заявиха, че причината довела до спиране на търговията, е, че при въвеждането в експлоатация на последната версия на търговската система на „БФБ-София” АД с интегриран външен гейт към нея (BSE Online) е констатирана нередност при работата в сървър-частта на търговската система. При липса на поръчка за продажба на дадена ценна книга, системата рекурсивно обхожда всички поръчки за покупка при добавяне на нова поръчка за покупка. Това е предизвикало забавяне в системата, уточняват от комисията.
Проблемът възникнал в системата COBOS е бил свързан с този в търговската система, доколкото тя не е успявала да обработи поръчките постъпили от COBOS. Описаните проблеми са се дължали на дефект в софтуера поради, което от „БФБ-София” АД е било взето решение, че за отстраняването му за момента е необходимо да се въведе от администратор на търговската система служебна поръчка за продажба на много висока цена, която не е реално изпълнима.
По данни от „БФБ-София” АД модулът BSE Online не е показал проблеми в работата си. Проблемът от 30 януари 2006 г. не се е дължал на BSE Online, а на сървър-частта на търговската система, която е актуализирана на 14 ноември 2005 г., за да направи възможна работата на BSE Online.
Проблемът със забавянето е възникнал при последната промяна на РТС системата. С оглед неговото незабавно отстраняване от „БФБ-София” АД е изпратено искане до техническия център на РТС в Москва за анализиране на дефекта и отстраняването му. На 06 февруари 2006 г. „БФБ-София” АД е получила актуализирана версия на РТС модула, в която посоченият проблем е отстранен. След извършване на тестове на 07 февруари 2006 г. след търговската сесия е извършена подмяна на съответния модул от търговската система, с което възникналите проблеми при търговията са отстранени, заявяват от комисията.
Спирането на търговията в посочените по-горе часове е било наложително, поради възникналите предпоставки за неравноправен достъп на участниците, са установили от КФН. За членовете и клиентите им не са установени вредни последици, освен невъзможността да се сключват сделки в двата времеви интервала. Тази невъзможност е била по отношение на всички членове на „БФБ-София” АД и техните клиенти, а не само на някои от тях. Преди възобновяване на търговията „БФБ-София” АД е уведомила всички членове, посредством модула за новини на търговската система (същата информация е изпратена и до потребителите на COBOS).
По отношение на системата BSE Online не е възможно за възникне ситуация на неравен достъп до пазарната информация и неравнопоставеност на членовете, поради естеството на самата система, заключават от комисията.